mei

Claudia ruilt boerenleven in voor vastgoedmarkt

Haar vader had gehoopt dat ze de familieboerderij ooit over zou nemen, maar Claudia Buijs ziet haar toekomst anders voor zich. De student, die drie jaar geleden op het randje van de dood balanceerde en vorige week haar opleiding bij Fontys afrondde, ziet geen brood in het boerenleven en focust zich daarom op een compleet andere markt. De vastgoedmarkt.

De 27-jarige Claudia heeft haar hele leven op een boerderij in Gemonde gewoond. Vroeger hielp ze haar vader met verschillende taken, zoals het halen van zand uit de kuil, kalfjes laten drinken en andere agrarische activiteiten. Dat vond ze leuk, maar niet leuk genoeg om het te blijven doen.

IJdele hoop
“De boerderij van mijn ouders is een familiebedrijf. Het gaat van generatie op generatie”, vertelt Claudia. Haar vader zou het geweldig vinden als zij de volgende eigenaar wordt, maar die gedachte lijkt ijdele hoop. “Ik heb er geen vertrouwen in dat ik er iets van kan maken. Je verdient tegenwoordig als boer bijna geen geld meer. Een paar jaar geleden deed je investeringen zodat je er twintig jaar tegenaan kon, nu doe je het omdat het moet vanwege allerlei milieueisen van de overheid.”

Claudia BuijsVoor de gemiddelde boer is het tegenwoordig moeilijk om de kosten lager te houden dan de inkomsten, legt Claudia uit. Toch denkt haar vader er niet aan om nu al te stoppen. “Met zijn 58 jaar is hij daar sowieso te jong voor. En aan iets anders beginnen ziet hij niet zitten. Hij is opgegroeid op de boerderij, zijn kennis zit in het boerenleven. Hij heeft altijd in zijn eentje gewerkt en dat maakt het lastig om nu nog in een team te gaan werken. Alleen als er een heel goed bod wordt gedaan om hem uit te kopen, zou hij het misschien doen. Maar dan moet het wel écht een goed bod zijn, want hij moet voor twee personen brood op de plank brengen Mijn moeder heeft een handicap en krijgt vanwege omstandigheden geen inkomsten.”

Zwaar ongeluk
Dat Claudia niet in de voetsporen van haar vader wil treden, weet ze eigenlijk al jaren. In 2014 startte ze met de opleiding Vastgoed & Makelaardij bij Fontys in Eindhoven ‘omdat ze het altijd al leuk heeft gevonden om naar grote huizen te kijken’. Bijna tien jaar later rondt ze die studie nu af. Dat ze er langer over heeft gedaan dan de gemiddelde student, komt vanwege een ernstig ongeluk waar Claudia in 2020 bij betrokken raakte. “Ik was met mijn auto in het water gereden. Ik heb in coma gelegen en hoewel ik slechts 2 procent overlevingskans had, ben ik er toch bovenop gekomen. De studie duurde om die reden wat langer dan bij de gemiddelde student, maar ik ben allang blij dat ik het af heb kunnen maken.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd