Tilburg,
januari

Carla over minor in Mexico: “Een half jaar is niet genoeg”

Derdejaarsstudent Carla Bartos deed haar minor in Mexico. De vooroordelen over dit land kloppen wat haar betreft niet. "Je hoort natuurlijk heel veel negatieve dingen, maar ik merk daar niks van."

Naam: Carla Bartos
Leeftijd: 24 jaar
Studie: Fontys International Lifestyle Studies in Tilburg
Reden verblijf in buitenland: minor aan universiteit in Guadalajara (Mexico)

Hoe woon je daar?
“Ik woon hier samen met zeven andere studenten en onze hond. Het is een internationaal huis, en toevallig zijn wij dit semester alleen maar met meiden, wat superprettig is. Er wordt twee keer per week schoongemaakt door een mevrouw, ook onze kamers, ze verschoont ook onze bedden en gooit het afval weg. Ik woon ongeveer 25 minuten ver weg van ITESO, de universiteit waar ik studeer, in een rustige wijk.”

Eet je lekker?
“Het eten hier is echt heerlijk, en zo anders dan Mexicaans eten in Nederland. Alles is lekker gekruid en vers! Er wordt hier veel op straat gegeten, bij kraampjes langs de weg. Ik vond dit spannend vanwege de hygiëne, maar alles is schoon, het eten is vers en heel erg goedkoop (bijvoorbeeld 50 cent voor een taco, één euro voor een burger of frisdrank).

Mijn favoriete gerecht zijn chilaquiles rojos, wat in Mexico als ontbijt gegeten wordt: gescheurde maïstortilla’ s, gebakken in een beetje olie, met rode of groene salsa erop, crème fraiche en kaas. Je kunt eventueel kiezen om die met ei of kip te eten.”

Wat doe je in je vrijetijd?
“Ik vind het vooral leuk om met vrienden te zijn en rond te reizen. Mexico heeft zoveel moois te bieden, dus het is eigenlijk een beetje zonde om in het weekend niet weg te gaan. Ik heb bijna elk weekend een tripje gedaan, en zo heb ik echt heel erg veel van het land kunnen zien. Je kunt hier alles vinden, van jungles tot prachtige stranden, gigantische bossen, knusse steden en overal waar je kijkt zijn er bergen.”

Wat leer je vooral tijdens je minor?
“Ik heb op ITESO vijf vakken gevolgd: Spaans, interculturality, human rights, society & environment en challenges of globalization. Allemaal heel erg interessant en anders dan wat ik in Nederland studeer.

Behalve Spaans, waren al mijn vakken in het Engels. Ik kwam naar Mexico zonder enige kennis van de Spaanse taal, en nu kan ik gewoon gesprekken met mensen voeren. Dat geeft een heel fijn gevoel, en het verrijkt mijn ervaring.”

Waar moest je het meeste aan wennen?
“Aan hoe slow mensen hier leven. In het begin had ik er echt veel moeite mee. Inmiddels vind ik het heerlijk. Lekker de tijd nemen voor alles. Waarom niet? Ik heb hier geleerd dat niet alles snel hoeft. Je moet niet vergeten om tijd voor jezelf te nemen, en dat is iets wat ik ook zeker meeneem naar Nederland.”

Wil je nog iets kwijt over Mexico?
“Ik zou het echt iedereen aanraden om naar Mexico te gaan. Ik snap wel dat het misschien niet voor iedereen de eerste keuze is (voor mij echter wel). Je hoort natuurlijk heel veel negatieve dingen, maar ik merk daar niks van. Mexico is echt een prachtig land, met de liefste mensen, heerlijke keuken, rijkste cultuur en interessante geschiedenis.

Een half jaar is echt niet genoeg om Mexico te ervaren. Overal waar je kijkt is er iets te doen, en alles is simpelweg mooi. Oh, en nog een tip: bereid je erop voor om heel vaak mi casa es tu casa te horen (‘mijn huis is jouw huis’). Alle vrienden die je hier maakt, zeggen dat gelijk tegen jou. En ze menen het ook. Ik weet dat wanneer ik terugga, ik vijftien verschillende huizen in heel Mexico heb.”

Speranta
February
Omg,i am so proud of you and so very happy you enjoyed it so much!
Coen
February