november

Carla (63) begint aan een acteercarrière

Fontys-medewerker brengt een leven lang leren in de praktijk

Je bent nooit te oud om te leren. Je zou het de lijfspreuk van Carla Beulen kunnen noemen. Al twaalf jaar werkt ze bij Fontys, als medewerker bedrijfsvoering bij HRM en Psychologie. Op haar zestigste verdiepte zij zich in trainingsacteren. Nu, drie jaar later, staat zij aan het begin van een nieuwe carrière.

Carla heeft zelf de stap durven zetten om op latere leeftijd nog iets nieuws te leren. “Ik ben nu bij Fontys HRM en Psychologie verantwoordelijk voor alles rondom tentamens. Ik zorg dat er tentamens zijn, dat er lokalen zijn, de hele organisatie er omheen.”

Zo kwam Carla een aantal jaar geleden een filmpje tegen van twee studenten waarvan één van de twee een oudere vrouw speelde die een demente man had. “Toen dacht ik: dit is zo slecht, dat kan echt niet. Je moet toch iets beters kunnen aanbieden.”

Een tijdje later stuitte Carla op de lessen opleidingsacteren als onderdeel van het lesprogramma van één van de opleidingen waar Carla werkt. “Ik ben toen naar mijn leidinggevende gestapt en heb gevraagd of ik daaraan deel mocht nemen”, vertelt Carla. Dat mocht en een tijdje later zat ze als zestigplusser tussen de vierdejaarsstudenten in de les.

“Ik heb vanaf het eerste moment aangegeven dat ik een van hen was en dus niet die mevrouw van de toetsen. Zo zagen de studenten mij ook vrij snel. Het maakte niet uit dat ik wat ouder ben, we waren één groep.”

Aan de slag
Na de lessen opleidingsacteren is Carla in verschillende lessen als trainingsacteur aan de slag gegaan. “Onder andere bij de minor Mediation, maar ook voor tentamens van HRM en voor minors ben ik weleens gevraagd.”

Van het een kwam zo het ander. Carla kreeg steeds meer verzoeken om als trainingsacteur op te treden. Waarop ze een professionele opleiding trainingsacteren ging volgen die zij in september met succes afrondde.

“Tijdens de opleiding deed ik heel veel oefeningen en kreeg ik veel handvaten aangereikt. Ik leerde op een goede manier feedback te geven, hoe je een rollenspel goed uitvoert. Maar het was ook erg veel theorie: veel communicatiemodellen, hoe je iemands lichaamshouding leest en hoe je reageert als iemand dichtslaat. Het belangrijkste dat ik leerde is om het gesprek aan te gaan en niet bang te zijn voor de confrontatie. Als acteur geef je best veel van jezelf bloot.”

Nu Carla haar opleiding heeft afgerond wordt ze veel vaker gevraagd als trainingsacteur. “Ik heb tegen mijn leidinggevende gezegd: laat mij maar meer naar de achtergrond verdwijnen, zodat ik me meer kan toeleggen op het acteren.” In principe acteert Carla nu alleen nog binnen Fontys. “Ik wil eerst veel ervaring op doen, daarnaast wil ik mijn eigen werk blijven doen.”

Probeer vooral plezier in je werk te behouden

“Uiteindelijk moeten we allemaal langer gaan werken. Probeer dan plezier in je werk te hebben.” Dat is een boodschap die Carla graag aan met name oudere collega’s wil overbrengen. “De oudere werknemer staat vaak bekend als een zeur, als ouderwets. De meesten hebben zoiets van: ik zit mijn tijd wel uit, het is nog maar een paar jaar tot ik met pensioen ga. Zo wil ik absoluut niet zijn.”

Carla wil vooral een positieve boodschap overbrengen. “Als je echt wilt, zijn er genoeg mogelijkheden binnen Fontys. Praat gewoon eens met je baas. Doe het, ongeacht je leeftijd.” [Lilian Lauwerijssen]

Twan Swinkels
2019
Super goed Carla! Prachtig verhaal ook.
Lieke
2019
Zo leuk om te lezen Carla!! Heel tof hoe je dit hebt opgepakt en doorgezet! Het was een feestje om jou in de les te hebben! ☺️☺️
Tessa Peters
2019
Super gaaf Carla! Toppertje :-)
Annemarie Diepenbroek
He Carla,
Wat leuk om je zo in BRON weer tegen te komen.
Dit past echt helemaal bij de Carla die ik ken! Super leuk!
Julia Kommeren
2019
Geweldig Carla, wat goed van jou dat je deze weg hebt gevonden en bent ingeslagen. Een geweldig voorbeeld. Dank dat je dit met ons wilt delen. Veel succes!
Petra de Swart
2019
Wat een leuk artikel, Carla. Goed bezig!!!
Henk Verhoeven
2019
Geweldig Carla. Je hebt hier echt je talent weten te verzilveren. Een prachtig voorbeeld van talentgericht ondernemen!
Monique Houben
Heerlijk positief! Een mooi voorbeeld
Thea
2019
Supergoed Carla, deze positieve instelling past helemaal bij jou. Wie weet wat dit jou op je levenspad nog gaat brengen! Ik ben in ieder geval benieuwd...
Monique van Mook
2019
Super Carla, wat je gelijk hebt! Nooit te oud om te leren, succes.
Suzanne van Bilsen
2019
Wow, wat leuk. En zo’n goed voorbeeld van een leven lang ontwikkelen.
Tessa van Laar
2019
Carla, Je bent een toppertje!!!
Yvonne Bles
2019
Prachtig Carla! Wat goed dat je dit hebt uitgebouwd. Ik kom binnenkort nog eens praten; wil hier graag meer van weten. Groet, Yvonne