februari

Campussen moeten meer 'kleefkracht' krijgen

De Sticky campus, een omgeving waar je wel moet blijven plakken. Dat is het uitgangspunt van de nieuwe Fontys Vastgoedagenda 2021-2030. De stip op de horizon is hiermee gezet; nu is het tijd voor de uitvoering.

Met de nieuwe vastgoedagenda bouwt Fontys aan de toekomst. Op hoofdlijnen is hiermee vastgelegd waar de komende tien jaar de focus ligt als het om de gebouwen en terreinen gaat.  Het is daarmee ook veel meer dan een herijking van de oude planning, stelt Monique Peels, directeur Huisvesting en Facilitaire Zaken.

“Het hoger onderwijs ontwikkelt zich razend snel. Door de aard en de omvang van die ontwikkelingen was het voor ons al snel duidelijk dat de vorige vastgoedagenda volledig herzien moest worden. Het was een mooie kans om de agenda echt anders op te zetten.” Monique Peels

Sticky campus
In de nieuwe leidraad voor het vastgoed wordt gewerkt vanuit verschillende campusvisies met één overkoepelende basisvisie: de Sticky campus, aangevuld met Fieldlabs.

“We willen studenten en medewerkers echt een thuisbasis bieden op de campus”, stelt CvB-lid Hans Nederlof. “Een plek met ‘kleefkracht’ naar de omgeving. De verbinding met het werkveld, de stad en de regio wordt steeds belangrijker. En dus verdwijnen de hekken en gooien we de campussen open.”

Fieldlabs
De Fieldlabs zijn een belangrijke aanvulling op de vastgoedvisie. Dit zijn de leerwerkwerkplekken waar onderwijs en het werkveld als het ware samensmelten. Vaak buiten de eigen locaties.

De concepten Sticky campus en Fieldlabs sluiten volgens Peels aan bij belangrijke trends in het onderwijs als digitalisering, hybridisering, internationalisering en flexibilisering.

“Deze ontwikkelingen hebben grote gevolgen voor het gebruik van onze fysieke ruimtes. Er wordt steeds vaker online onderwijs gegeven. Zo zijn we gekomen tot het concept van de Sticky campus waarbij je online en offline en onsite en offsite onderwijs kunt combineren.”
[tekst gaat verder onder de afbeelding]

Campusvisies
Naast de Vastgoedagenda wordt voor elke campus een afzonderlijke campusvisie opgesteld. “Hiermee zijn we drie jaar geleden begonnen in Eindhoven”, vertelt Nederlof. “Vervolgens hebben we ook visies opgesteld voor de campussen in Tilburg en Venlo. Dat levert heel veel input op voor de vastgoedagenda en tevens een gevoel van urgentie.”

Zo voelt de campus in Venlo steeds meer als een gedateerde campus volgens Nederlof. “Enkele gebouwdelen zijn zelfs niet meer in gebruik. Het is duidelijk dat we daar iets mee moeten.” .Hans Nederlof

Venlo en Den Bosch
De focus in de nieuwe vastgoedagenda ligt dan ook voornamelijk op Venlo en Den Bosch als het gaat om nieuwbouw. Peels: “Venlo gaat meer dan voorheen concreet aandacht krijgen. Dat begint met een strategische locatiekeuze voor de campus. Want het is niet zeker dat we op de huidige plek blijven zitten.”

Alle mogelijkheden en alternatieven voor de Venlose campus worden de komende tijd op een rijtje gezet. “We gaan in gesprek met alle betrokken partijen zoals gemeente, bedrijven, organisaties en collega-onderwijsinstellingen”, vertelt Peels. “Steeds vaker zullen we hierbij zaken gezamenlijk oppakken.”

Stickyness
“We kijken uiteraard ook naar bereikbaarheid en de verbinding met de binnenstad”, stelt Nederlof. “En naar de stickyness in Venlo en hoe we die kunnen vertalen naar de nieuwbouwplannen.”

In Den Bosch gaat de komende jaren ook het nodige gebeuren. Hier zijn de pabo en Fontys Hogeschool Pedagogiek toe aan nieuwe gebouwen die beter aansluiten bij de huidige onderwijsvisie.

Voor de campussen in Eindhoven en Tilburg staan geen grote nieuwbouwplannen op stapel. De huidige nieuwbouw op campus Rachelsmolen en de bouw van Mindlabs in Tilburg komen nog voort uit de oude vastgoedagenda. Wel worden de uitgangspunten van de Sticky campus ook hier meegenomen.

Horeca, sport en cultuur
Peels: “We gaan die stickyness in Eindhoven en Tilburg realiseren door horeca, sport en cultuur toe te voegen aan de campussen.” Hoe dit alles precies vorm gaat krijgen is nog niet duidelijk."

“Wellicht dat we ook ruimte gaan bieden aan start-ups en tijdelijke vestigingen van werkveldpartners. En misschien zelfs aan een AH to Go of een café dat door derden wordt geëxploiteerd. Zolang deze initiatieven onze campussen en onderwijsdoelen maar verrijken. Dat is bij alles het uitgangspunt.”

Nederlof: “Dat bekent overigens niet dat we de campussen vol gaan zetten met gebouwen. Het moeten wel aangename verblijfplaatsen blijven in parkachtige groene omgevingen. Fijne plekken waar verschillende groepen samenkomen. Kortom, plekken met kleefkracht.” [Ivo van der Hoeven]

Judith
2022
Voor wie meer wil lezen over de nieuwe vastgoedagenda en visie van Fontys.. er is een speciale portal: https://connect.fontys.nl/fontysbreed/bouwenaandetoekomst/paginas/default.aspx
Martijn Derksen
2022
Waarom leggen we eigenlijk ook niet een voedselbos aan op de campus? Het is goed voor de herstel van de biodiversiteit, stukje frut voor wie maar wil en een stukje natuur. Duurzaamheid is zo niet ver weg, maar om de hoek.
Judith
2022
Leuk Martijn. Ik neem het mee naar de taskforce.
Jochem
2022
Super leuk idee Martijn, functionele bomen (en struiken). Goed voor de biodiversiteit inderdaad en voor studenten en medewerkers om te kijken of er nog wat te 'snoepen' is en elkaar te ontmoeten. Op de Stappegoor Campus in Tilburg is/was altijd een tuin en op campus Rachelsmolen in Eindhoven was ook meer diversiteit van bloemen e.d. gekomen (meer dan het standaard (onderhoudsarme gemeente)groen).