februari

Campuscafé zorgt voor leven in de brouwerij

Het café op campus Rachelsmolen in Eindhoven gaat de komende maanden stapsgewijs weer open. Met de komst van het Community Café keert de gezelligheid terug op de campus.

Het plan voor een herstart van voormalig Café 040 komt van Robin Witmer, vierdejaarsstudent ICT in Eindhoven. Hij pitchte zijn idee voor een Community Café in september bij de dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken en mocht zijn plan verder uitwerken.

Samen met International Business-studenten Stan en Ivo heeft Robin de afgelopen maanden gewerkt aan de plannen voor het Community Café. Dit café moet een laagdrempelige plek worden voor alle mensen binnen Fontys: studenten, studieverenigingen en medewerkers.

Plek voor verbinding
“Ik miste al langer een plek op de campus waar mensen samen kunnen komen voor evenementen en alledaagse gezelligheid. Een plek die studenten en medewerkers verbindt en waar studieverengingen een podium vinden voor activiteiten.” Robin Witmer

Tot september 2020 bood Café 040 dat podium, maar toen uitbater Sodexo op 1 september 2020 voortijdig het cateringcontract opzegde, sloot ook het café de deuren. Sindsdien deed Café 040 vooral dienst als opslagruimte.

Nu de coronacrisis langzaam naar de achtergrond lijkt te verdwijnen, is het volgens Robin de hoogste tijd om het café weer open te gooien.

“Het wordt weer tijd voor gezelligheid op de campus. Tijd voor pubquizzen, evenementen en drankjes op het terras op een zonnige middag. Die gezelligheid hebben we te lang moeten missen.”

Plan gepresenteerd
Onlangs presenteerden Robin, Stan en Ivo hun plannen aan cateraar Appèl, de toekomstig uitbater van het café. De cateraar reageerde enthousiast en dus staat niets een herstart van Café 040 in de weg.

De exploitatievergunning voor het café – noodzakelijk om alcohol te mogen schenken – ligt inmiddels bij de gemeente. Het kan nog wel even duren voor die is goedgekeurd, maar toch opent het café de komende maanden af en toe alvast de deuren.

“We willen vanaf maart incidenteel alcoholvrije evenementen organiseren binnen de dan geldende richtlijnen voor covid”, vertelt Robin. “Zo kunnen we alvast proefdraaien.”

Vanaf het voorjaar gaat het café volgens de ICT-student deels open, bijvoorbeeld op de woensdagen en donderdagen. Dan kunnen studieverengingen er ook weer terecht voor bijeenkomsten. De laatste stap is vervolgens om het café weer volledig open te gooien, vijf dagen in de week en met bier uit de tap. Café 040 deed in coronatijd vooral dienst als opslagruimte.

Community Team
De exploitatie is in handen van Appèl, maar ook Fontys heeft als partner iets te zeggen over hoe het café gerund gaat worden. Daarnaast is volgens Robin een belangrijke rol weggelegd voor het Community Team dat de richting van het café bepaalt en meehelpt met het organiseren van evenementen en bijeenkomsten. Dit team zal worden gevormd door enthousiaste studenten en docenten.

Robin zal hier waarschijnlijk geen deel van uitmaken, want hij hoopt binnen een half jaar af te studeren. En dus is het vooral aan de eerste- en tweedejaarsstudenten om de bal op te pakken en het café tot een succes te maken. [Ivo van der Hoeven]