maart

Campuscafé040 langer en vaker open

Borrelen, lunchen, zelfs feestjes organiseren. Het kan straks allemaal in Café040, de horecagelegenheid van Fontys aan de Rachelsmolen in Eindhoven. Vanaf 1 april worden de mogelijkheden van het café verruimd.

Sinds de carnavalsvakantie is het campuscafé een dag in de week geopend. Iedere donderdag kunnen studenten en medewerkers van Fontys langskomen voor een drankje. Vanaf 1 april kan dat vier dagen per week: op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. De eerste drie dagen sluiten de deuren om 18.00 uur, op donderdag om 20.00 uur.

“Zodra de campus in volle glorie open is, dus met de drie nieuwe gebouwen, dan pakken we de vrijdag er als vijfde dag bij. De openingstijden worden uitgebreid en komt er een lunchkaart”, zegt Niek van Eck, event & communicatiemanager van Fontys. “Sinds begin dit jaar hebben we de alcoholvergunning rond.  Medewerkers weten de weg naar ons al goed te vinden, studenten helaas iets minder.”

Thema-avonden
Daar hoopt Van Eck verandering in te brengen door betaalbare biertjes aan te bieden -  “Denk aan 2,40 voor een pilsje. We proberen voor ieders portemonnee iets aan te bieden” - en door thema-avonden met studieverenigingen te organiseren. Gesprekken daarover zijn al gaande.

“Je moet dan denken aan activiteiten tijdens bijvoorbeeld de internationale weken. Of aan karaokeavonden. Het wordt een ontmoetingsplaats waar je elkaar in een andere omgeving beter leert kennen. Hier wordt het gesprek gevoerd dat verder gaat dan onderwijs, stages en tentamens.”

Collega Anne van den Munckhof, communicatieadviseur bij de dienst Huisvesting & Facilitair, beaamt dat en zegt dat de uitbreidingen van het café passen bij de visie van de campus.

“De bedoeling is dat studenten en medewerkers niet alleen naar school gaan, maar daarnaast ook de ruimte vinden om te blijven. Café040 wordt een plek om bij te kletsen, wat fijn is - zeker na de coronaperiode. Studenten zijn niet meer gewend om nog op school te blijven hangen, terwijl dat wel heel belangrijk is.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd