Eindhoven/Tilburg,

Campus open: 'Dit is nog leuker dan de kroeg'

Eindelijk. Dat woord viel vanochtend nog het meest op de campussen en in de gebouwen van Fontys. Uitgesproken door blije, opgeluchte en vooral verwachtingsvolle studenten en medewerkers. Na een eeuwigheid corona-beperkingen werd vandaag voor het eerst weer 'gewoon' college gegeven.

Druppelsgewijs stroomden studenten binnen bij hun respectievelijke hogescholen. Zelfs 'stromen' klinkt daarbij nog wat overdreven: van een echte inloop van studenten zoals dat pre-corona ging, was nog geen sprake.

Ook een teken dat de roosteraars het aardig voor elkaar hadden: er leken nergens grote groepen tegelijk aan te komen. En dat is ook de bedoeling: vanwege corona mogen studenten maximaal één dag per week, per locatie gefaseerd, naar school komen.

Zo is het gebouw R3/R4 op de Eindhovense campus Rachelsmolen even na achten vrijwel leeg en zijn de enige aanwezigen een vijftal bewakers en portiers en twee medewerkers van koffie- en sapstandjes, die in de ontvangstruimte zijn neergezet. Pas tegen half negen komen de eerste studenten binnen.

MelleVoor het eerst in een jaar
Een van hen is Melle. De 21-jarige derdejaarsstudent Commerciële Economie stapt voor het eerst in een jaar weer een Fontys-gebouw binnen. Met een vette grijns op zijn gezicht.

"Als kroegen opengaan, is dat heel fijn. Maar dit is eigenlijk nog leuker. Op school heb je zoveel meer contact."

Gek genoeg komt hij hier nu niet voor een college van zijn eigen klas. "Ik kom om eerstejaars te coachen, samen met een docent. Dus mijn eigen studiegenoten zie ik vandaag nog niet. Ik hoop wel dat dat de komende weken gaat gebeuren."

Floris (19) krijgt vandaag wel college, althans: hij is een van de studenten Commerciële Economie die twee uur coaching krijgt, gevolgd door tijd om zelfstandig te studeren op de campus. "En dat is fijn. Ik heb bijna alleen maar online les gehad. Mijn medestudenten ken ik daardoor ook nauwelijks."

Dat is ook waarom Maaike (20) het fijn vindt om weer naar college te mogen. "Fysiek onderwijs is toch fijner dan online. Maar even belangrijk is om gewoon je studiegenootjes eens in het echt te zien en te spreken. Ook al is het dan nog vrij minimaal, want zo heel veel mogen we nu ook weer niet meteen naar school komen."

Sociale plek gemist
Ronald Philipsen verwelkomt een van zijn collega'sVoor medewerkers is het trouwens al niet anders. De meesten bezoeken vandaag en de komende weken voor het eerst weer hun werkplek.

Directeur Ronald Philipsen van Hogeschool Economie en Communicatie - maskertje op, joviaal zwaaiend naar de collega's - staat deze dag bij de ingang van het gebouw zijn medewerkers persoonlijk te begroeten.

"De afgelopen maanden kwam ik hier nog zo eens in de twee weken. Dan was er nog wel een handvol collega's her en der aan het werk, maar je voelt aan alles dat de ziel uit het gebouw is. Je realiseert je dan vooral het belang van zo'n gebouw als sociale plek. Iedereen, op een heel klein groepje na die tevreden zijn met thuiswerken, heeft dit zó gemist."

'Ben mijn kamer beu'
Ook in Tilburg alleen maar blije gezichten. Zoals dat van Iris, eerstejaarsstudent docent Engels. “De hoeveelheid lessen die ik afgelopen tijd had zijn op één hand te tellen. Nu heb ik weer een dag per week les op de campus. Ik vind het fantastisch. Ik ben mijn kamer na al die tijd wel beu. En we hebben een heel hechte klas, dus dat is echt fijn.”

Danny had meer geluk. Als eerstejaarsstudent docent Natuurkunde/Scheikunde kreeg hij afgelopen jaar al wel vaak les op Stappegoor: “Ik mocht iedere week komen omdat ik veel practica had. Daar trof ik het wel mee. En nu mag ik één keer per twee weken een keer extra naar de campus komen voor theorielessen."

"Fijn, want achter mijn laptop de lessen volgen ben ik echt beu. Heel de dag in je kamer achter je laptop zitten, is geen feest. Gelukkig zie ik mijn klas van achttien studenten wel iedere week."

Goodiebags voor Koningsdag
Even verderop is Isabela Santa Roza dos Santos, coördinator internationale studenten van ACI, druk bezig met goodiebags samenstellen.
“Morgen is het Koningsdag. Speciaal voor deze feestdag hebben we een goodiebag voor de internationale studenten van ACI."

"We kunnen deze dag niet op een normale manier vieren. Zo kwamen we op dit idee. Vandaag kunnen de studenten een voor een op het door hun gereserveerde tijdslot hun goodiebag ophalen."

"Het is goed voor de studenten dat de campus weer verder opent voor minimaal één dag per week. Voor mij als werknemer maakt het natuurlijk niet zo veel uit. Ik ben eigenlijk geen volledige werkdag op locatie geweest het afgelopen anderhalf jaar. Ik werk al veel vanuit huis en dat gaat voorlopig niet veranderen." [Jan Ligthart/Sanne van der List

Zie ook onze story (bij 'uitgelicht') op Instagram.