november

Campus in Venlo gaat niet verhuizen

De campus van Fontys in Venlo wordt opnieuw ingericht. Maar wel op dezelfde, huidige locatie.  Het college van bestuur heeft besloten dat de campus niet naar een andere plek in Venlo verhuist.

Twee jaar lang is uitvoerig onderzoek gedaan naar de vraag of een nieuwe campus van Fontys in Venlo op een andere locatie wenselijk is. Daar is nu de knoop over doorgehakt. Het antwoord is: nee.

“Ook met de gemeente Venlo hebben we hierover op allerlei niveaus uitvoerig gesproken. Er zijn meerdere opties bekeken in een traject dat al met al twee jaar in beslag heeft genomen. Maar we hebben besloten niet weg te gaan van de plek waar we nu zitten”, stelt Hans Nederlof, lid van het college van bestuur van Fontys.

“Daarbij hebben we niet alleen gekeken naar nieuwe onderwijsgebouwen, maar naar het hele pakket. Volgens de visie die we als Fontys hebben over onze campussen. Dat ze ‘sticky’ zijn (een omgeving waarin je blijft 'plakken', red.), dat er fieldlabs zijn, ofwel dat het onderwijs en de werkomgeving er hybride is. En uiteindelijk hebben we vastgesteld dat de huidige eigen locatie daarvoor de beste plek is.”

De Fontys-campus in Venlo (archieffoto)Een campusvisie met voornoemde specifieke kenmerken, is eerder al vastgelegd voor Eindhoven en Tilburg. Voor Venlo gebeurt dat binnenkort. Dan wordt wellicht ook duidelijk wat de plannen voor her- of nieuwbouw zijn op deze campus.

Beste optie
“Fijn dat we hier blijven”, reageert Henning Janssen. Hij is directeur van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek, dat in Venlo zijn thuisbasis heeft. Of dit ook echt de beste locatie is? “Er zijn altijd betere, neem het oude raadhuis in de stad.  Maar van alle mogelijkheden die er waren, is dit wel de beste."

Janssen: "We hebben hier een prima aansluiting met de snelweg. Voor studenten en mensen van buiten is het bovendien een goede plek als je een sticky campus nastreeft. Deze plek heeft gewoon veel mogelijkheden.” [Jan Ligthart]