september

Campagne moet taboe rondom schurft verbreken: 'De jeuk is verschrikkelijk'

Schurft is een groot probleem onder studenten. Veel mensen krijgen er last van, maar toch blijft het een moeilijk onderwerp om over te spreken. Met de campagne ‘Baas over het Beestje’, waarvoor Fontysstudenten deze zomer samenwerkten met de GGD Hart voor Brabant, moet dat taboe doorbroken worden.

Boilerplate

Schurft, ook wel scabiës genoemd, is een besmettelijke huidaandoening die veroorzaakt wordt door een klein beestje. Je kunt het behandelen met een gel of pillen.

De campagne was één van de opdrachten waar vijf IEMES-studenten voor hun afstuderen aan werkten. Onder hen ook de 24-jarige Merel van den Dries. Zij heeft vorig jaar zelf schurft gehad en weet hoe hardnekkig het probleem is. “Schurft leeft, daar hebben meerdere mensen mee te maken”, zegt ze. “We wilden er een open onderwerp van maken om over te praten, want dat was het naar mijn mening niet.”

Humor
De groep nam contact op met de GGD Hart voor Brabant. Samen kwamen ze op het idee van de campagne ‘Baas over het Beestje’, waarmee ze door middel van humor het taboe rond schurft willen doorbreken. Dat doen ze met twee verschillende middelen. “We hebben posters gemaakt waar we grove uitingen op hebben gezet die indruk moeten maken. Weten studenten wat de feiten over schurft zijn en wat de fabels? Op de posters staan codes die gescand kunnen worden en waar meer informatie gevonden kan worden.”

Het andere idee is gebaseerd op De Speld. De GGD Hart voor Brabant deelt via social media posts met daarin sarcastische teksten. “We hebben heel veel quotes en teksten bedacht”, gaat Merel verder. “De rechten daarvan hebben we overgedragen aan de GGD, zodat zij ermee kunnen doen wat ze willen. Afgelopen week hebben ze het eerste bericht geplaatst. Leuk dat het zo goed ontvangen wordt.”

Klachten
Merel hoopt dat de campagne veel studenten bereikt. Want schurft, dat wil je niet. “De klachten van schurft zijn verschrikkelijk. Jeuk en uitslag, maar vooral heel veel jeuk. Je wordt er mentaal gek van, gaat overal dingen achter zoeken. Zou je wel op die bank gaan zitten? Misschien krijg je schurft. Kan ik mijn jas daar wel ophangen? Schurft. Kan ik met mijn huisgenoot chillen? Schurft. Je maakt jezelf bang.”

Bij Merel, die de beestjes waarschijnlijk van een huisgenoot uit haar studentenhuis kreeg, zijn de klachten inmiddels weg. Van vrienden heeft ze recent ook geen gevallen meer gehoord. “Maar dat komt waarschijnlijk omdat iedereen tijdens de zomervakantie naar familie is gegaan. Grote kans dat er in het najaar weer een grote piek komt.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd