Tilburg,
december

‘Cameratoezicht prima, maar graag binnen de perken’

Of je het nu wil of niet, ook op school word je continu in de gaten gehouden. Zodra je je begeeft op een Fontys-terrein word je gefilmd: op het parkeerterrein, bij de ingang, in de mediatheek. Het past in een trend: cameratoezicht bij scholen neemt toe.

Dat melden de Autoriteit Persoonsgegevens, het Centrum van Criminaliteitspreventie en Veiligheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten vandaag.

Fontys zet camera’s in om de ‘veiligheid en gezondheid van medewerkers, studenten en bezoekers te beschermen’. Verder dienen ze ter preventie van diefstal en om te kunnen nagaan wat er bij een incident is gebeurd. Overigens zijn niet alle camera’s zichtbaar. De beelden verwijdert Fontys na vier weken. Dit is te lezen op de website van de hogeschool.

Vrijheid of veiligheid?
Hoe prudent er ook wordt omgegaan met die beelden, de vraag blijft wat belangrijker is: vrijheid of veiligheid? Privacy-experts vrezen dat het toegenomen cameratoezicht zorgt voor een inperking van de vrijheid van scholieren en studenten.

Het toezicht zou het ontwikkelen van vrijheden bij kinderen in de weg kunnen staan. Ook zouden de belangen van leerlingen, docenten en bezoekers moeten worden afgewogen tegen het eigenbelang van de (hoge)school.

Geen problemen met camera’s
Bij een rondgang op campus Stappegoor, blijken de studenten die Bron sprak op zich geen moeite te hebben met de camera’s. Ze vinden de manier waarop ze worden gebruikt wel belangrijk.

“Op het terrein van de hogeschool, buiten, vind ik cameratoezicht prima”, zegt student Tijmen. “Je moet wel een beetje kunnen opletten wie er op het terrein rondloopt. En ik denk echt niet steeds: ‘oh, daar staan cameras’. Waar je binnen cameratoezicht regelt, hangt er vanaf. Ik vind privacy belangrijk. Je moet ermee oppassen.”

Geen vergunningsplicht
Hoeveel camera’s Fontys op dit moment gebruikt, is niet bekend. Wel bekend is dat het er in 2016 tweehonderd waren. In Nederland is er geen vergunningsplicht voor het gebruik van cameras. Verder worden scholen alleen gecontroleerd op naleving van de privacywetgeving bij klachten.

Deze foto's zijn allemaal genomen op campus Stappegoor in Tilburg. Tekst gaat onder de foto verder.

Student Sanne heeft er begrip voor dat op Fontys camera’s inzet voor de veiligheid. “Dat ze het doen op het plein en bij ingangen, moet Fontys zelf weten. Het is grond van de school. Daar moet je toezicht op kunnen houden. Ik denk wel dat je moet nadenken op welke plaatsen je cameratoezicht gebruikt. Maar ik vind veiligheid belangrijker dan vrijheid. Ik let er ook nooit op waar er cameras hangen.”

Nieuwe gebouw P8
Bij het nieuwe gebouw P8 van Fontys ICT en Academy for Creative Industries in Tilburg lijkt het overigens (nog?) mee te vallen met de camera’s. Bij de hoofdingang hangt er één aan de muur, in het deze week opgeleverde gebouw zelf zijn er niet veel te zien.

Overigens zegt dat niet alles. Volgens de website van Fontys zijn niet alle camera’s op de campussen zichtbaar.

ICT-student Sandro vindt cameratoezicht op zich geen probleem. “Omdat het voor beveiligingsdoeleinden wordt gebruikt. Maar als de beelden naar buiten zouden komen, zou ik het wel vervelend vinden.”

“Ik snap wel dat er mensen zijn die er iets van zeggen, aangezien je wordt gefilmd. Maar op openbare plekken mag je nu eenmaal filmen en een school is een openbare plek.” Toch zouden er volgens Sandro grenzen moeten zijn aan het filmen. “Stel dat de beelden zo scherp zijn dat je kunt lezen wat er op iemands telefoonscherm staat, dan zou ik dat wel vervelend vinden. Dat zou je moeten censureren.”

Bron heeft Infopunt Veiligheid van de hogeschool om een reactie gevraagd, maar de verantwoordelijke persoon was vandaag niet bereikbaar voor commentaar. [Erwin Blatter]