Eindhoven/Venlo,
april

Burgers met meelwormen of krekels: 'Verrassend lekker'

Burgers bakken en verkopen met insecten als hoofdbestanddeel. Studenten Tim, Joep en Ruben doen het nu nog vanaf hun studentenkamertje, maar hopen over een paar jaar hun eigen kantoor te hebben.

Aan insectenburgers zitten veel voordelen. Ze bevatten dubbel zoveel voedingswaarden als vlees, zijn eiwitrijk en zorgen voor aanzienlijk minder CO2-uitstoot. Ze zijn gezond en ook nog eens erg lekker. Dus waarom gewone hamburgers eten als je voor deze kunt gaan, vroegen Joep Kooistra, Tim Arts en Ruben Albers zich af.

De drie studenten, waarvan twee de opleiding Bedrijfsmanagement volgen en de derde Mechatronica, hebben samen het bedrijfje Bugsy opgericht. Het begon met een opdracht voor de minor Ondernemerschap en is inmiddels serieuze business. Ze verkopen niet alleen burgers, maar ook chocola, ravioli, chips, tapenade en bitterballen. Allemaal zonder vlees, maar mét meelwormen of krekels. “En dat is verrassend lekker”, zeggen ze. [Tekst gaat verder onder de foto]

“Het klinkt misschien raar, maar eigenlijk valt het reuze mee”, zegt Tim. “Ik snap dat als jij op televisie levende insecten op een satéprikker ziet, je dat er eng uit vindt zien. Maar bij onze producten merk je niet dat er insecten in verwerkt zitten. Je proeft het niet, ruikt het niet en ziet het niet. Het is alleen een mentale barrière waar je je overheen moet zetten.”

De producten smaken volgens de studenten allemaal naar normale, vegetarische voedingsmiddelen. Joep: “Neem bijvoorbeeld onze chocola. Die verkopen we in de smaken melk, wit en puur. Je merkt dat er een crunch in zit – vergelijk het met een Smartie of Malteser – maar verder heeft het dezelfde smaak als andere chocola.”

Alles wordt op de studentenkamertjes van Tim, Joep en Ruben gemaakt. Bij de burgers gebeurt dat bijvoorbeeld met een combinatie van insecten in poedervorm, gedroogde bonen, bietenpoeder voor de kleur, kruiden en bindmiddel. “Het is een simpel proces. Je kan het prima thuis maken”, zegt Tim. “Natuurlijk wel rekening houdend met een schone omgeving, goede hygiëne en voedselveiligheidsregels.”  [Tekst gaat verder onder de foto]

En de naam? Waar komt die vandaan? Joep: “Bugsy is geïnspireerd op de Britse graffitikunstenaar Banksy. Als je naar ons logo kijkt, zie je een insect dat vlees weggooit. Dat is een verwijzing naar de hooligan van Banksy die bloemen weggooit. Banksy probeert barrières in de maatschappij te verbreken. Wij proberen met Bugsy hetzelfde te doen.”

Momenteel doen ze dat nog op kleine schaal. Ze lopen immers nog tegen een aantal uitdagingen aan, zoals het vinden van horecazaken om mee samen te werken of een manier waarop hun ingevroren producten gekoeld bij klanten bezorgd kunnen worden. “Maar over vijf jaar hopen we met onze spullen in de supermarkt te liggen. Met een goedlopend bedrijf en vaste werkplek, zodat we niet meer bij elkaar burgers hoeven bakken. Misschien hebben we dan zelfs wel een paar werknemers in dienst.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd.