Burgemeester neemt kijkje bij verrassende innovaties van studenten ICT

Het flitsbezoek van burgemeester Jeroen Dijsselbloem vandaag aan Fontys Hogeschool ICT op Strijp legt maar weer eens bloot hoe vernieuwend de branche is. En hoe structureel de behoefte aan nieuw talent.

De Eindhovense burgemeester verkent donderdag twee ‘leer-onderzoeksomgevingen’ van Fontys. Eerst steekt hij zijn licht op bij De STAP in Tongelre, waar Fontys-studenten van verschillende instituten bijdragen aan het oplossen van gezondheidsvraagstukken  in de wijk. En DE STAP heeft haar thuisbasis in een kledingruilatelier dat onder meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer werkperspectief biedt. Fontys is kennispartner in STAP, waarin 95 organisaties uit de Brainportregio samenwerken aan welzijnsdoelen.

Speels
Daarna laat Dijsselbloem zich bij Fontys ICT op Strijp bijpraten over innovatieve ICT-toepassingen die groepjes studenten in opdracht van bedrijven hebben bedacht.  Geen toespraken of officiële dingen, gewoon aandachtig bekijken wat studenten allemaal hebben ontworpen.

VR-brillen“Elk semester werken onze studenten zo aan praktijkvraagstukken”, vertelt docent Rob Verhoeven. “Dat studenten vaak onconventioneler denken, leidt tot verrassende inzichten.”

Zo wilde IT-bedrijf Simac een personeelsapp waarin noodzakelijke HR-informatie was terug te vinden. “Onze studenten vonden dat maar statisch. Zij bedachten een toepassing om nieuwe medewerkers zich sneller thuis te laten voelen in de organisatie. Die helpt internationals bijvoorbeeld om landgenoten binnen Simac te vinden en organiseert koffiedates voor medewerkers die elkaar niet kennen.”
Mede vanwege zulke originele benaderingen leggen organisaties als Jumbo, ASML en PSV graag hun oor te luisteren bij Fontys ICT.

Streamen via de blockchain
JeoenDerdejaarsstudent Jeroen ontwikkelde met zijn groepje een toepassing om films te streamen via de blockchain. “Die vraag kwam vanuit de startup waarvoor wij werken. Netflix en HBO werken met eigen servers. Producenten van films en series zijn dan gebonden aan de exclusieve voorwaarden die de diensten stellen.”

Voor regisseurs en scriptschrijvers – die laatste groep staakt in de Verenigde Staten opnieuw voor betere beloning – is dat ongunstig. “Streamen via de blockchain is opener en biedt voor makers minder beperkingen. Doordat er evengoed sprake is van een abonnement, krijgen zijn hun royalties direct daaruit. Onlangs heeft filmgigant MGM hun hele catalogus op de blockchain gezet. Dit kan dus een manier zijn om de macht van de conventionele streamingsdiensten aan te pakken.”

Samenwerken
Docent Joris van der Straten is blij dat Fontys ICT zo goed de vinger aan de pols heeft van de sector. “Nauwe samenwerkingsverbanden zoals je hier ziet leiden tot nieuwe inzichten.”

Joris van der StratenRecent begon Fontys ICT met een pilot om dit structureler te organiseren. “ICT-medewerkers van bedrijven kunnen nu één dag per week terug naar de schoolbanken. Zo zien ze hoe we hier snel inspelen op actuele vraagstukken. Voor onze studenten is het weer relevant om te horen over het reilen en zeilen in de praktijk.”

Presentaties als die van vandaag vinden elk semester plaats. Maar de aanwezigheid van burgemeester Dijsselbloem kan volgens docent Rob Verhoeven extra aandacht vestigen op een van de grote problemen waarmee de ICT-sector kampt. “Ik kwam hier acht jaar geleden, als één van de vijftig nieuwe docenten die toen nodig waren. Sindsdien wordt de vraag naar ICT’ers maar groter en groter.” Het aantal inschrijvingen van eerstejaars groeit niet navenant mee. En een blik nieuwe studenten open trekken gaat niet.

Alle aandacht voor deze studie is daarom welkom. Alleen al in dat opzicht kan een bezoek van een burgemeester geen kwaad. Daarnaast is het sowieso een mooi gezicht om een burgemeester te zien worstelen met consoles en VR-brillen. [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd