Tilburg,
november

Buddy’s helpen tegen ‘Dutch only’

Studenten Fontys-HRM onderzoeken het welzijn van internationals in Tilburg

Zo’n 10 procent van de 45.000 Fontys-studenten komt uit het buitenland. Vol goede moed beginnen zij aan hun leven en opleiding in Nederland. Soms komt er een kink in de kabel. Robin Vermeer en Angel Albreu Castaneda denken mee over oplossingen: “Nederlandse studenten moeten beter snappen dat het voor internationals anders is.”

De problemen waar buitenlanders tegenaan lopen zijn deels praktisch: woonruimte regelen, een bankrekening openen of werk vinden. “Maar ook de aansluiting bij Nederlandse studenten vlot niet altijd,” zegt Robin Vermeer, tweedejaars Fontys-Human Resource Management in Tilburg.

Kliekvorming is een bekend verschijnsel en ook de taalbarrière vormt een kloof. “Dat laatste hoor je vaak als reden voor het ‘Dutch Only’ in studentenhuizen. Nederlandse bewoners willen niet de moeite nemen om steeds over te gaan op Engels. Ze vinden dat afstandelijker, en het doet af aan hun ‘onder ons’-gevoel.”

Eenzaam
Angel Albreu Castaneda, eveneens tweedejaars Fontys HRM, kan erover meepraten: “Ik kom van Aruba, maar Nederlands is niet mijn moedertaal. Aanhaken bij groepjes Nederlanders was mijn grootste probleem. In het begin is iedereen supernieuwsgierig. Maar daarna voel je je toch vaak eenzaam.”

Juist om dat probleem aan te pakken werd Angel lid van een studentenvereniging. “Maar ook daar weer kliekjes. Zo was ik na een jaar niet aan het mixen met Nederlanders, maar zat ik in een groepje bij de andere buitenlanders.”

Behoeften
Na het in kaart brengen van de precieze problemen, wensen en behoeften van de internationale studenten in Tilburg, willen Robin en Angel samen met Fontys beleid maken dat de situatie van internationals moet verbeteren.

Robin: “Omdat we denken vanuit HRM-perspectief is onze kapstok: duurzame inzetbaarheid. Eén belangrijk principe daarbij is intrinsieke motivatie. Veel buitenlandse studenten die minder happy zijn in Nederland geven aan dat ze blijven door externe factoren: hun ouders betalen bijvoorbeeld hun verblijf en die willen ze niet teleurstellen.”

“Wij willen dat proberen om te buigen naar echte intrinsieke redenen om te blijven.” Dat laatste loont zeker de moeite. Volgens Nuffic ‒ de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs ‒ leveren studenten die na hun studie in Nederland blijven de schatkist jaarlijks circa 1,64 miljard euro op.

Praktijkatelier
Vanuit Fontys denken onder meer het Internationaliseringsoffice en de instituten mee. “Zelf zouden wij graag Fontys-brede oplossingen zien”, vertelt Robin. “Zoals een buddy-programma. Buddy’s - Nederlandse studenten die internationals met raad en daad bijstaan - kunnen letterlijk het scharnier vormen tussen twee werelden. Maar het ene instituut heeft ze wel en het andere niet.”

Een tweede maatregel is het geven van (bijvoorbeeld) een workshop ‘Cultuurshock’. Angel: “Die werkt twee kanten op, want zowel Nederlandse als buitenlandse studenten hebben ermee te maken. Door meer aandacht te besteden aan onderlinge verschillen (en overeenkomsten) verlagen we misschien de drempel om met elkaar om te gaan.”

Het onderzoek naar de situatie van de Tilburgse internationals is onderdeel van de Praktijkatelier-richting die Angel en Robin volgen binnen Fontys-HRM. “In plaats van colleges te volgen in de klas, ga je bij bedrijven aan de slag met praktijkvraagstukken. Zo haal je op een andere manier toch je studiepunten binnen. Ons onderzoek vindt bijvoorbeeld plaats in opdracht van het International Center Tilburg.”

Purple
Stel dat er over vijf jaar weer een Arubaanse student naar Fontys komt, die ook meer vertrouwd is met Spaans of Papiamento dan met Nederlands. Wat moet er dan beter zijn geregeld dan nu?Angel: “Sommige oplossingen zijn simpel. Zo moet Fontys niet alleen info sturen over Purple, maar ook over het internationaliseringscenter of andere plekken waar buitenlanders aansluiting vinden. Veel buitenlanders kennen helemaal niemand in de stad waar ze terechtkomen. Eenzaamheid ligt echt op de loer.”

Ter voorkoming daarvan, is er voor Nederlandse studenten ook een schone taak. “Zij moeten beter snappen dat het voor internationals anders is. Buitenlandse studenten doen vaak volop hun best om aan te sluiten. Maar Nederlanders staan daarvoor zeker niet altijd open.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Het is weer de ‘Week van de Internationale Student’, georganiseerd door Nuffic. Van 12 tot 18 november organiseren onderwijsinstellingen en gemeenten overal in Nederland activiteiten die de buitenlandse student in de spotlight zetten.