december

‘Buddy’ helpt Caribische studenten met Nederlands studentenleven

Van de Caribische studenten valt in het eerste jaar 70 procent uit. Met een buddy-project wil Fontys deze studenten helpen met de Nederlandse taal en cultuur en het tegengaan van de eenzaamheid, die Antilliaanse studenten ervaren.

“Caribische studenten krijgen Nederlands op de middelbare school zoals wij Frans krijgen en worden daarna geacht op hbo-niveau een Nederlandse studie te kunnen volgen”, zegt Lisa van Schaik, student Human Resource Management bij Fontys en manager van het buddy-project. “Dit project koppelt de Antilliaanse studenten aan een Nederlandse buddy waarmee ze hun Nederlands kunnen verbeteren en kunnen afspreken.”

ShaneGeen vrienden
Shane (21) is een Arubaanse student aan de lerarenopleiding Geschiedenis en heeft zelf gemerkt hoe waardevol een buddy kan zijn. “Ik ben alleen naar Tilburg gekomen, dus ik heb hier geen kennissen of vrienden. Ik probeerde in Aruba al studentenverenigingen voor Antilliaanse studenten te vinden, omdat ik weet dat er hier veel wonen. Helaas kon ik niks vinden, totdat ik over dit buddyproject gecontacteerd werd.”

“In het begin was het heel gezellig omdat de restaurants en cafés open waren. Toen hadden we ook een grote groep om dingen mee te doen. Nu kan dat niet meer, maar we proberen wel nog om online ‘Among Us’ of andere spelletjes te spelen.”

Kans om vrienden te maken
Verpleegkundestudent Kim (20) is een buddy van een Antilliaanse student. “Ik kom zelf niet uit Tilburg waardoor ik ook niet veel vriendinnen heb in deze regio. Door corona en stage kan ik bijna niks doen, dus dit was voor mij een nieuwe leuke kans om vrienden te maken.”

“Ik kan met dit buddy-project een positieve draai geven aan onze studententijd. Het kan moeilijk zijn als je eenzaam bent en daar kun je als buddy bij helpen. Je gunt iemand anders ook gewoon een leuke studententijd, dat is heel belangrijk.”

Kerstquiz
Om toch iets leuks te doen in de kerstmaand, heeft het buddy-project een kerstquiz georganiseerd. Dit is een soort online pubquiz waar alle buddy’s voor uitgenodigd zijn.

KimShane kijkt ook uit naar de kerstquiz, omdat ze dan toch wat leuks kunnen doen. “Het is altijd fijn om fysiek mensen te ontmoeten. Dit hebben wij ook wel nodig. We zijn hier sinds augustus en we hebben het geld niet om terug naar familie te gaan. Daarom zijn we afhankelijk van dit project voor gezelschap tijdens de feestdagen.”

Een sjaal dragen
“Het gaat geen normale kerst zijn. Ik ben tijdens kerst temperaturen gewend van 30-35 graden, dus ik heb bijvoorbeeld nog nooit een sjaal om gehad. Ik heb op YouTube opgezocht hoe je een sjaal moet dragen.”

“Gelukkig gaat alles makkelijker met een buddy. Ik zou tegen alle Antilliaanse studenten willen zeggen: doe mee, het is niet alleen goed voor gezelschap maar ook voor je Nederlands. Als je een Nederlandse buddy hebt, dan heb je ook een kans om je Nederlands te verbeteren.” [Kasper Wienk]

Stewart de Windt
October
2021