februari

The Shards van Bret Easton Ellis

The Shards (Nederlands: ‘Scherven’) is de eerste roman van Bret Easton Ellis in dertien jaar. Omstreden, zoals bij de verschijning van zijn bekendste boek American Psycho, is Ellis niet meer: op zijn 58ste geldt hij als de belangrijkste chroniqueur van Generatie X.

Boilerplate

In deze rubriek brengt Bron iedere week een culture recensie. Vergezeld, waar dat kan, door een vergelijkbare klassieker.

Omslag The ShardsHet verhaal speelt zich af in de herfst van 1981, aan het begin van het eindexamenjaar van de schrijver. Tot in elk grotesk detail weidt ik-persoon Bret Ellis (de chique dubbele naam komt pas later) uit over wie er op exclusieve Hollywood pool-feestjes verschijnen, met welke type BMW’s of Mercedessen daarnaartoe gereden wordt en hoeveel coke er voorhanden is. En niet te vergeten: welke klasgenoten al dan niet in zijn voor een homoseksueel zijsprongetje. Ondanks de banale alledaagsheid laat de schrijver het weer geweldig urgent klinken. Ellis kan schrijven. De leegte bij hem is altijd vermakelijk.

Alles verandert als er een nieuwe leerling op school verschijnt. De komst van Robert Mallory wordt voorafgegaan door de gruwelijke toetakeling van de schoolmascotte en al bij de eerste ontmoeting heeft Bret door dat deze ‘all American hottie’ alles aan elkaar liegt. Bovendien wordt de door Los Angeles struinende seriemoordenaar de ‘Trawler’ steeds actiever. Dat kan alleen maar fout aflopen.

Cijfer: 8 - “De hoofdpersonen in dit verhaal vervelen zich dood. Toch blijft dit boek van 593 bladzijden een page-turner.”

De Klassieker: American Psycho, Bret Easton Ellis (1991)

De 26-jarige Wall Street-effectenhandelaar Patrick Bateman heeft alles. Een rijke verloofde, succes, de ‘looks’, een appartement in hetzelfde complex als Tom Cruise en te veel salaris met dito bonussen om ooit op te maken. Helaas heeft hij nog iets: een diepe zelfhaat.

Omslag American PsychoBatemans leven bestaat uit uiterlijkheden: wanneer het niet lukt om te reserveren in het – onder fans spreekwoordelijk geworden – toprestaurant Dorsia, stort zijn wereld in. Het doodszweet breekt hem uit als een collega een nog nét iets exclusiever visitekaartje blijkt te hebben dan hij; een scène die prachtig wordt neergezet in de boekverfilming uit 2000, met Christian Bale in de hoofdrol. Hilarisch zijn de hoofdstukken over Batemans matige muzieksmaak. Wanneer hij luistert naar Hip To Be Square van Huey Lewis & The News begint hij ineens wel te voelen.

American Psycho is volgens de schrijver een aanklacht tegen de leegte van de Reagan-jaren (1981-1989): een tijd waarin yuppies, oppervlakkigheid en geld verdienen de Amerikaanse samenleving domineerden. Daarnaast is het boek een werkelijk sublieme een-op-een-beschrijving van de waanzin. Patrick Bateman is knettergek, maar gaat keurig vijf keer per week naar de sportschool.

Cijfer: 9,5 - “Denk je dat The Joker of Jeffrey Dahmer niet spoort? Moet je dit eens lezen.”

[Frank van den Nieuwenhuijzen]

Chris
February
2023
Vraagje: hoe kan ik bij de redactie een tip voor een recensie droppen? Dit zou wellicht een mooie zijn voor begin mei. Hoor graag!
Edwin Nugteren
February
2023
Fantastische schrijver! The Shards komt op mijn (te grote stapel) nog te lezen boeken.