2023
|
08:43
Europe/Amsterdam

Dicht bij Vermeer

Wat doe je als je heel graag naar de tentoonstelling over Johannes Vermeer in het Rijksmuseum wilt gaan, maar er geen entreetickets meer te krijgen zijn? Dan ga je naar de making of

Dicht bij Vermeer is een documentaire van filmmaker Suzanne Raes, waarin zij de totstandkoming van de tentoonstelling over deze wereldberoemde Nederlandse kunstschilder uit de Gouden Eeuw volgt. Dat doet ze in het kielzog van hoofd schilder- en beeldhouwkunst Pieter Roelofs en hoofd beeldende kunst Gregor Weber van het Rijksmuseum.

We zien hen langsgaan bij buitenlandse musea waar zij curatoren en conservatoren proberen te overtuigen ‘hun Vermeers’ uit te lenen voor de grootste Vermeer-tentoonstelling ooit. Ook gaan ze in gesprek met restauratoren, kunsthandelaren, kunstverzamelaars, onderzoekers, kunstenaars, schilders en wetenschappers. Dat levert interessante gesprekken op over de verschillende doeken, zodat je als kijker Vermeer en zijn schilderwerk beter leert kennen.

Ook laait er zo nu en dan discussie op of een schilderij wel echt van de meester is. Het gezicht van Gregor Weber, die van zeer dichtbij is gefilmd, spreekt boekdelen. Hij kan zijn ergernis en emotie soms moeilijk verbergen. Je ziet aan zijn uitdrukking exact wat hij denkt, en dat is knap gefilmd door Raes. Het is tegelijk innemend en grappig om te zien, en dat maakt de film meer dan de registratie van de totstandkoming van een tentoonstelling.

Cijfer 8 - ‘Je komt als kijker van de documentaire zeer dichtbij de kunstschilder Vermeer en zijn werken. Maar of het de beleving van een gemist bezoek aan het Rijksmuseum verzacht, nee, daarvoor staat de film te veel op zichzelf.’ [Marieke Verbiesen]