september
2023
|
09:03
Europe/Amsterdam

De Vuurlinie

Marco Kroon is de meest besproken Nederlandse militair van de afgelopen vijftien jaar. Dat heeft niet alleen te maken met zijn bijzondere onderscheiding, Ridder in de Militaire Willemsorde, maar ook door de beschuldigingen van drugs- en wapenhandel. De film De Vuurlinie vertelt het levensverhaal van Marco Kroon.

bron reviewBij het zien van de intro wordt de kijker al gewaarschuwd: ‘Deze film bestaat uit een mix van waargebeurde feiten en fictie’. Maar dat is niet de enige mix die de kijker kan verwachten. Waar het Brabantse dialect van Marco Kroon (gespeeld door Waldemar Torenstra) en zijn vrouw Mirjam (gespeeld door Sallie Harmsen) soms voelt als thuiskomen, klinkt het vaak ook té geprobeerd.

In De Vuurlinie lopen verschillende verhaallijnen door elkaar, waardoor de kijker van het ene naar het andere scenario wordt geslingerd zonder dat er echt een goede samenhang te vinden is. Het krijgen van de onderscheiding, de beschuldigingen van drugs- en wapenhandel, de daarbij horende rechtszaak en de vaak en langdurig vertoonde flashbacks trekken de kijker niet bepaald in de film.

Ja, er zit veel potentie in, maar die potentie komt niet echt tot zijn recht. Toch krijg je wel een goed idee van wat een Nederlandse militair zoal mee kan maken, en dat zorgt toch voor enig respect voor mensen zoals Kroon. Dat lijkt ook meteen het uitgangspunt van deze film: duidelijk maken dat Marco Kroon, ondanks alle uitdagingen die hij aan de schenen kreeg gelegd, écht een Nederlandse held is.

Cijfer: 6. “Complimenten voor het goede acteerwerk van Waldemar Torenstra, maar de film had stukken sterker kunnen zijn.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd