maart
2024
|
09:15
Europe/Amsterdam

Avatar: The Last Airbender

‘Water, aarde, vuur, lucht. Lang geleden leefden de vier naties in vrede samen.’ Als deze woorden je ook maar iets zeggen, heb ik één tip voor je. Kijk de liveactionserie Avatar: The Last Airbender op Netflix. Het staat garant voor jeugdherinneringen in een nieuw, vlot jasje.

Velen herinneren zich nog de misschien wel populairste serie van Nickelodeon, Avatar: De Legende van Aang. Drie seizoenen lang, bestaande uit totaal 61 afleveringen, werden we meegenomen in de avonturen van de jonge Avatar, die zich meester van alle vier de elementen moest maken om de wereld te redden uit handen van Vuurheer Ozai. Netflix vliegt daar met de nieuwe serie in een sneltreinvaart doorheen.

Natuurlijk wordt in het eerste seizoen niet alles behandeld, maar Netflix weet op sluwe wijze wel wat originele afleveringen in elkaar te verweven, waardoor je na alle acht de afleveringen op de streamingsdienst weer helemaal terug bent in de wereld van Aang, Katara, Sokka en prins Zuko. Daar spelen de special effects ook zeker een grote rol in. Zo heb je het idee dat je Appa (yip, yip!) zowat door je beeldscherm heen kunt aanraken.

Ook de gecaste acteurs lijken qua uiterlijk op hun evenbeeld uit de eerdere animatieserie. Maar waar Gordon Cormier als de jonge avatar de kijker volledig in weet te pakken, lijken de acteurs Ian Ousley (Sokka) en Kiawentiio Tarbell (Katara) in de eerste paar afleveringen nog wat overtuiging te missen.  Toch weerhoudt dat me er niet van om ook seizoen twee – wanneer deze dan ook komt – in één dag te bingen.

Cijfer: 7,5 – “Avatar: The Last Airbender is een trip down memory lane voor fans. Toch wordt de originele animatieserie, die ook op Netflix te vinden is, eerder aangeraden aan de nieuwkomers onder ons. De film The Last Airbender uit 2010 mag je wat dat betreft overslaan.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd