januari

Britten stappen uit het Erasmusprogramma

Voor een studie of stage vanuit Fontys naar Groot-Brittannië gaan, wordt lastig na 2021. De Britten doen namelijk niet meer mee aan een nieuw programma van Erasmus+, het Europese uitwisselingsprogramma voor studenten.

In het Brexit-akkoord dat onlangs is gesloten, is vastgesteld dat het Verenigd Koninkrijk (VK) niet meer deelneemt aan Erasmus+. Hierdoor kunnen Britse studenten niet meer met een beurs van de Europese Unie op het Europese vasteland studeren en vice versa.

Nick AdriaansNick Adriaans, Erasmuscoördinator bij Fontys is teleurgesteld door het besluit van de Britten. “Het is zonde dat ze eruit stappen, het is zo’n mooi programma met ook enkele landen van buiten de EU. Ik had dit helemaal niet zien aankomen.”

Wederzijds begrip
Ook vanuit de Nederlandse politiek is met teleurstelling gereageerd op het eenzijdig stopzetten van Erasmus door het VK. Het programma zorgt volgens diverse politici niet alleen voor individuele verrijking, maar ook voor wederzijds begrip.

Adriaans verwacht dat er op termijn een alternatief zal komen voor studenten die de oversteek naar het VK willen maken. “Ik heb begrepen dat er vanuit de overheid nu al wordt nagedacht over een vervangend programma. Maar het zal tijd kosten om dit op poten te zetten.”

Warme banden
De warme banden die Fontys heeft met partnerinstellingen in het VK blijven volgens Adriaans zo veel mogelijk intact. “We gaan samen met hen kijken naar de mogelijkheden na 2021, zoals dat nu ook gedaan wordt met andere niet EU-landen.”

Volgens Adriaans maken jaarlijks rond de vijftig Fontys-studenten gebruik van de Erasmusbeurs om in het Verenigd Koninkrijk te studeren of er stage te lopen. Dat is ongeveer 7 procent van het totaal aantal Fontys-studenten dat via Erasmus+ tijdelijk naar het buitenland vertrekt.

Overgangsjaar
Het afgelopen semester heeft het programma door de gevolgen van het coronavirus zo goed als stil gelegen, stelt Adriaans. “Er zijn momenteel nog wel Fontys-studenten in het VK, maar dat zijn er maar enkelen.”

Het voordeel van de lockdown is dat er veel budget over is van het Erasmusprogramma uit 2020. “We kunnen dus nog even door en dit jaar gebruiken als overgangsjaar naar een eventueel nieuw programma.”

Adriaans tipt studenten en medewerkers die alsnog naar het VK wel om haast te maken. “Als studenten in najaar-semester van 2021 vertrekken, kunnen zij nog blijven voor de duur van hun studie of stage. Al zie je in de praktijk vaak dat studenten slechts 6 maanden gaan. De meeste zullen dus in januari of februari 2022 terugkomen.”

Gastlessen docenten
De beslissing van de Britten om uit het Erasmusprogramma te stappen treft ook medewerkers van Fontys die via dit Europese uitwisselingsprogramma gastlessen verzorgen of trainingsprogramma’s volgen in het VK. Al gaat het hierbij volgens Adriaans om beperkte aantallen.

Positief aspect
De stap van de Britten heeft overigens voor Nederland ook een positief effect. De verwachting is dat het Nederlandse hoger onderwijs nu aantrekkelijker wordt voor Europese studenten, omdat Nederland na het VK het land is met de meeste Engelstalige opleidingen. [Ivo van der Hoeven]