april
2022

Brede actie om uitval Caribische studenten te verkleinen

Van alle Caribische studenten die in Nederland studeren valt in het eerste jaar ruim 70 procent uit. Fontys en zes andere hogescholen zetten alles op alles om deze zorgwekkende cijfers tegen te gaan.

Dat gebeurt door middel van het begeleidingsprogramma ‘Regiegroep studiesucces Caribische Studenten’. Daarin slaan de zeven hogescholen (zie kader) de handen ineen om het probleem bij de kern aan te pakken. Volgens Khadija Jawad, werkzaam bij het Studentenloopbaancentrum van Fontys, is er al een aantal activiteiten in gang gezet om de studenten te helpen.

Khadija JawadUit eerdere onderzoeken bleek dat de Nederlandse taal het grootste struikelblok is voor Caribische studenten. “Nederlands is een vreemde taal voor deze studenten. Want op de eilanden waar zij vandaan komen wordt vaak Papiaments of Engels gesproken. Maar wat veel studenten niet weten, is dat er ook heel wat Fontysstudies in het Engels aangeboden worden. Dat maakt het volgen en afronden ervan prettiger en makkelijker.”

Buddy-project
Ook op allerlei andere gebieden krijgen Caribische studenten ondersteuning. “We zien dat Caribische studenten vaak onvoldoende aansluiting vinden wanneer ze in Nederland zijn. Niet alleen met de opleiding, maar ook met medestudenten."

"Daarom is er binnen Fontys ook een buddy-project opgezet. Hierin worden Caribische studenten gekoppeld aan andere studenten en meegenomen in het dagelijkse studentenleven, waardoor zij zich sneller op hun gemak voelen en sneller vriendschappen sluiten. Ook verschillende vragen waar de studenten mee te kampen hebben worden hierdoor sneller en beter opgepakt.”

Jawad spreekt de studenten geregeld in haar rol als studieloopbaanbegeleider. “Om bijvoorbeeld te helpen bij de juiste studiekeuze. Door begeleiding te bieden wanneer iemand bang is dat hij of zij het jaar niet gaat halen. Of door simpelweg te luisteren wanneer iemand last heeft van heimwee. In alle gevallen kijk ik of ik kan helpen of iemand kan doorverwijzen.”

'Studietijd zo prettig mogelijk maken'
De zeven aangesloten scholen komen iedere week bijeen en bespreken allerhande maatregelen, activiteiten en ideeën met elkaar. “Zo leren we van elkaars ervaringen en proberen we de studietijd voor alle Caribische studenten in Nederland zo prettig mogelijk te maken. Iets waar niet alleen de studenten, maar ook de opleidingsinstituten uiteindelijk veel baat bij hebben.”

Van zeker 105 Caribische studenten binnen Fontys zijn de gegevens bekend. Jawad plaats daarbij wel de kanttekening dat ruim de helft van de studenten niet te traceren blijkt. “Maar voor iedereen geldt: heb je problemen of twijfels? Meld je dan bij mij. Dan zoeken we samen naar een passende oplossing voor jouw vraag.”  [Noëlle van den Berg

Petra Groot
2022
Beste Khadija, ik woon in Haarlem met mijn gezin en sinds vorig jaar woont ons studerende nichtje (InHolland, bouwkunde, 19 jaar) bij ons. We zijn veel hindernissen tegengekomen en dit deed mij beseffen dat studenten uit de Cariben zonder familie in NL steun kunnen gebruiken. Is er een mogelijkheid voor mij om als buddy of maatje te helpen?
Groeten, Petra Groot
Kara Vloet
Beste Khadija,
Wat fijn dat we met Fontys bij dit buddy project zijn aangesloten! Ik zou er graag meer over willen weten in het kader van ons project Inclusie & Diversiteit+ van FHICT waar ik sinds 1 maart de projectleider van ben (consultant in het kader van Student+). Maar eens samen om de tafel?
veel succes en hartelijke groet!

Kara Vloet