oktober

Brainport Eindhoven: goed voor slimme koppen en gouden handjes

Studenten in Zuidoost-Brabant zitten goed, met name techniekstudenten. De economische groei is in deze regio groter dan elders in Nederland. Zuidoost-Brabant investeert veel in research en development. Er is veel innovatie en de werkgelegenheid blijft er groeien. Dat blijkt uit de Brainport Monitor die vandaag is gepresenteerd.

Burgemeester John Jorritsma van Eindhoven presenteerde vandaag de jaarlijkse cijfers. Het is de tiende keer dat de monitor wordt uitgebracht. In die tien jaar was de economische groei gemiddeld 2,5 procent, tegenover 1,1 procent landelijk. In 2016 was de groei zelfs 2,8 procent (2,2 procent landelijk).

De regio blijkt ook koploper in innovatie en research & development. Niet zo gek met bedrijven als Philips, ASML, NXP, DAF en de VDL groep in de regio. Met zijn hightech industrie en maakindustrie is Brainport bovendien een interessante werkplek voor zowel ‘slimme koppen’ als ‘gouden handjes’. Er kwamen de afgelopen jaren in vergelijking met de rest van Nederland veel banen bij en de werkloosheid daalde.

De hightech industrie is sterk gericht op de internationale markt. Voornaamste exportgoederen zijn machines en vervoermaterieel. De bedrijven in Brainport Eindhoven richten zich samen met de kennisinstellingen, zoals de TU/e en Fontys Hogescholen op het oplossen van mondiale vraagstukken op het gebied van health, mobility en energy. Brainport Eindhoven is goed voor ruim een vijfde van de totale Nederlandse export van deze goederen.

Ondanks alle goede cijfers trok Jorritsma vandaag ook aan de bel. Hij roept Den Haag op om meer te investeren in de regio. Zoals eerder ook al in de Nationale actieagenda Brainport Eindhoven beschreven, is het nodig om de voorzieningen in de regio naar een hoger plan te tillen: een betere infrastructuur, een beter vestigingsklimaat, meer cultuur- en sportvoorzieningen. De bereikbaarheid van de regio loopt achter bij de groei. Bovendien zouden Eindhoven en de regio een aantrekkelijke vestigingsplaats moeten zijn om te werken en wonen en voor bedrijven om zich er te vestigen. [Petra Merkx]