december

Brabant Robot Challenge krijgt een vervolg

Fontys-studente bewaart goede herinneringen aan eerste editie

Er komt in 2018 een vervolg op de Brabant Robot Challenge. De eerste editie van deze multidisciplinaire studentenstrijd werd bijna een jaar geleden gewonnen door de groep van Sieta Ludema, toen derdejaarsstudent Orthopedische Technologie aan Fontys Paramedische Hogeschool.

De Brabant Robot Challenge is een initiatief van vier instellingen voor hoger onderwijs in deze provincie. Naast Fontys zijn dat Technische Universiteit Eindhoven, Tilburg University en Avans. Studenten hiervan volgen een programma dat duurt van februari tot juni 2018. Zij gaan aan de slag met het oplossen van vraagstukken rondom robotica in de zorg, vanuit verschillende vakgebieden. Hiervoor zijn zeven bijeenkomsten gepland, op verschillende locaties in Brabant. De studenten werken daarbij in projectgroepen aan een opdracht uit de praktijk. Ook zijn er kennissessies, waarbij topdocenten colleges geven over aspecten van robotica als techniek en ethiek.

Multidisciplinair
De groepen vormen een multidisciplinaire mix van studenten van verschillende opleidingen én onderwijsinstellingen. Zo werkte Ludema bij de eerste editie samen met drie studenten van Avans (accountancy en communicatie en media design) en een masterstudent (Law and Technology) van Tilburg University. Dat moet ze helpen om zich te verdiepen in aspecten die misschien niet uitgebreid aan bod komen in de eigen studie, maar wel relevant kunnen zijn voor hun toekomst.

De winnende groep koos voor een opdracht van woonzorgcentrum Vughterstede in Vught. Daar wordt al gewerkt met zorgrobot Zora. Vooral dementerende ouderen, die moeite hebben met communiceren, lijken daar goed op te reageren. De studenten onderzochten hoe Zora beter kon aansluiten bij de belevingswereld van ouderen. Op de slotbijeenkomst van de Brabant Robot Challenge, begin dit jaar in het Eindhovense Natlab, pitchte Ludema namens de andere groepsleden hun bevindingen ten overstaan van 150 toeschouwers (foto). Haar team won daarmee de eerste prijs van 1.000 euro.

De winst betekende voor Ludema een mooie aanvulling op haar cv: "Verder was het meedoen al een heel leuke maar ook leerzame ervaring, die mij een extra uitdaging gaf naast mijn studie. Het thema 'Zorgrobots' sloot daar ook goed op aan, wat het extra leuk maakte. Daarnaast gaven de maandelijkse lezingen mij een realistische kijk op robotisering in de toekomst." De vierdejaarsstudente kan iedereen deelname aanraden.

Studenten kunnen zich inschrijven tot 15 februari 2018. [Tim Durlinger]

Foto boven gemaakt door Geert van der Sanden