Bouwen, leren en ontdekken op Dutch Technology Festival

‘Ik snap er nog steeds niets van!’, roept een kind na een lezing over ruimtevaart tijdens het Dutch Technology Festival in het Klokgebouw in Eindhoven. Het is er een drukte van jewelste. Honderden kinderen bezoeken het evenement waar studenten van de Fontys Lerarenopleiding allerlei verschillende workshops organiseren.

Zeker 45 eerstejaarsstudenten van de opleiding Leraar Basisonderwijs zetten donderdag hun beste beentje voor. En dat moet ook wel, want er zijn meer dan 1500 kinderen aanwezig op de ontdekkingsdag van het Dutch Technology Festival: “Het is druk, maar wel ontzettend leuk. De kinderen zijn enorm enthousiast en daar is het ons om te doen”, zegt studente Mirthe Wolters.

De Fontysworkshops in volle gangHet meerdaagse festival staat, zoals de naam misschien al wel vermoedt, volledig in het teken van technologie en hoe dat aantrekkelijk te maken voor zowel jongens als meisjes.

Om de passie voor het vak aan te wakkeren, verzorgen studenten verschillende workshops waarin kinderen iets moeten maken. Van drijvende bootjes met plastic flessen en kurken, tot aan longen van ballonnen, katapulten en raketten van papier.

Gaan als een raket
Dankzij de workshops ontdekken kinderen in de leeftijd van negen tot twaalf jaar op speelse wijze hoe technologie de wereld verbetert en bijdraagt aan oplossingen voor maatschappelijke problemen.

Als kleine bonus mogen ze alles meenemen wat zij zelf maken. Zo ook Vera en Chrissy, die zich vol overgave storten op het ontwerpen van een papieren raket, volledig voorzien van plakdiamanten en glitters. “Op de landingsbaan moesten we even oefenen, maar daarna ging onze raket echt ver de lucht in!”

Vera en Chrissy tijdens het afvuren van hun raketVolgens Huub van der Haagen, docent Natuur & Techniek bij Fontys Kind en Educatie, maakt de Pabo voor het eerst in jaren zo'n groot deel uit van het festival. “We zijn meer betrokken bij het evenement en nemen ook echt deel in de organisatie. Zo zijn onze leerlingen niet alleen bezig met het geven van workshops, maar ondersteunen zij ook bij andere kramen, vangen ze klassen op en helpen ze kinderen met vragen.”

Een uniek evenement
Maar waarom is het zo belangrijk dat Fontys deel uitmaakt van deze week? Dat is volgens Van der Haagen simpel uit te leggen: “Alle doelstellingen in de brochure van dit festival sluiten volledig aan bij hoe onder meer ik als docent lesgeef en hoe wij vinden dat studenten om moeten gaan met kinderen. Daarnaast leveren we zo een bijdrage aan een groot event dat een maatschappelijk belang heeft, leggen we bij kinderen een kiem om na te denken over de toekomst én nemen we deel aan een uniek evenement dat ons waarschijnlijk nog jaren bijblijft.” [Noëlle van den Berg]