2022

Bord van Fontys-studenten beloont kinderen die alles opeten

Kinderen die hun bord niet leegeten. Het is een veelvoorkomend probleem dat in huishoudens met jonge kinderen vaak leidt tot een strijd aan tafel. Vijf Fontys-studenten willen daar iets tegen doen en lanceren daarom het Foodsie-bord.

Stijn Kwinten, Sam Vissere, Stef van der Zanden, Jorg van der Maat en Levy van den Akker zitten in het derde jaar van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Ze richten zich voor een project op het opstarten van een onderneming, waarmee ze een product op de markt moeten brengen dat een probleem oplost.

De vijf studenten vormden begin dit jaar een groepje, noemden zichzelf Solvd en gingen op zoek naar problemen die ze aan konden pakken. “We kwamen er via jonge ouders al snel achter dat er vaak een strijd is aan tafel omdat kinderen hun bord niet leeg willen eten. Daar wilden we iets op verzinnen.”

Beloning
Allerlei - vaak niet haalbare - oplossingen kwamen in brainstormsessies voorbij. “Uit resultaten van verschillende onderzoeken is gebleken dat kinderen goed reageren op beloningsoplossingen. Daar hebben we op ingespeeld”, vertelt Levy. “We hadden eerst allerlei moeilijke dingen bedacht, maar wel altijd in de vorm van een bord. We zijn de ideeën gaan versimpelen en kwamen zo uit op Foodsie.”

Foodsie is een bord met een holte in het midden waar een ouder een beloning in kan stoppen. Vervolgens gaat er een klepje op en kan het eten worden opgeschept. Een kind moet het bord eerst leegeten om het klepje en dus de beloning te kunnen bereiken. Levy: “We moedigen aan om er iets gezonds in te doen. Aardbeien bijvoorbeeld, of komkommer.” [Tekst gaat verder onder de afbeelding]

De opleiding was enthousiast over het idee en gaf de studenten het advies om het verder uit te denken. “Dat hebben we gedaan”, zegt Levy. “De opdracht was om via aandeelhouders geld op te halen en daarmee het product daadwerkelijk op de markt te brengen. Dankzij heel veel vrienden en familieleden is dat gelukt.”

Volgende stap was het zoeken van een producent. Ze kwamen uit bij een bedrijf uit de buurt van Utrecht dat niet alleen goedkoper was dan alle anderen, maar ook een kleine oplage kon leveren. “We zijn met 150 stuks begonnen. De verkoop gaat heel goed, we krijgen bestellingen binnen uit heel Nederland.”

Doorstart
Het vermoeden bestaat dat alle Foodsie-borden binnen no time de deur uit zijn. Of er daarna een nieuwe lading komt? “Dat zou eventueel kunnen”, denkt Levy. “Maar dan moeten we dat wel vanuit onze eigen onderneming gaan doen. Nu ondernemen we nog via de KvK van Stichting Jong Ondernemen, maar dat stopt aan het einde van dit schooljaar. We krijgen daarna de mogelijkheid om zelf een doorstart te maken.”

De Foodsie-borden zijn er in drie verschillende designs: rood, wit en blauw. Voor één exemplaar betaal je 25 euro. Koop je er drie tegelijk, dan krijg je korting en ben je 70 euro kwijt. [Karen Luiken]

Theresia De Graef
2022
Wanneer zijn de borden weer te koop?
Karin
2022
Het idee is echt heel goed gevonden en belonen en een kind positief bekrachtigen werkt altijd beter dan straffen en negativiteit aan tafel. Een kind is van nature nieuwsgierig en zal willen onderzoeken wat er onder het eten is verstopt. Het gaat niet om de hoeveelheid eten ( wat ik lees in de reacties) want de ouder kan bepalen wat er wordt opgeschept. Het gaat erom dat een kind door middel van een spelvorm, een verkenning positief wordt bekrachtigd om ook het bord leeg te eten. Het kan hierdoor ook een leuke interventie zijn, ook om andere zaken in de opvoeding op te pakken. Bv bij een kind wat leert zindelijk te worden. Een uitgestelde beloning, krijg je bij het eten vanavond. Ik zie heel veel kansen.
Qua prijs, vind ik het wel stevig. IK weet niet wat de winstmarge is en ik denk dat wanneer je dit toegankelijk wil maken voor alle opvoeders, dat de prijs wel echt gereduceerd zou moeten worden.
Lucienne
2022
'de ouder kan bepalen wat wordt opgeschept': daarmee bepaal je als ouder hoeveel het kind eet, ipv dat het leert vertrouwen op het eigen honger/verzadigingsgevoel. Zindelijk leren worden is erg zinvol (voor zover ik weet), je bord leeg eten dient geen zinvol doel.
Lucienne Kleisen
2022
Het is een origineel idee, alleen het doel 'je bord leegeten' is niet echt een goed doel om te willen bereiken. Zoals het voedingscentrum aangeeft: "Je kind hoeft het bordje niet leeg te eten. Als je kinderen namelijk dwingt tot het leegeten van hun bord kan dat het interne hongergevoel verstoren. Kinderen gaan dan minder letten op verzadigingsprikkels. Dit zijn de prikkels die het gevoel geven dat je 'vol' raakt." (www.voedingscentrum.nl) Kinderen voelen zelf goed aan wanneer en hoeveel ze moeten eten. Hoe meer je dat probeert te reguleren, hoe meer kans dat ze niet meer vertrouwen op hun eigen honger/verzadigingssignalen en hoe meer ze afhankelijk zullen worden van externe regels voor hun eten. Daarmee maak je ze al jong gevoelig voor de boodschappen van de dieetindustrie.
Maaike de Koning
2022
Wij sluiten ons aan bij Lucienne en hebben een aanvulling. Het is idee. Maar mis pedagogische invalshoek. Wellicht een idee om tussen opleidingen samen te werken. Opleiding pedagogiek staat hier zeker voor open.
Groeten namens coaches 2e jaar pedagogiek Tilburg: Suzanne Koudijzer, Dorien Huisman, Aafke Baars, Maaike de Koning
Maartje
2022
Persoonlijk lijkt het me belangrijker dat kinderen leren aanvoelen wanneer ze genoeg hebben gegeten, dan het bord leeggegeten wordt.