COLUMN, Rens van der Vorst,
23
februari
2024
|
09:10
Europe/Amsterdam

Boomerfilmpje

Bekijkt u eerst dit populaire filmpje van KPN.
Sprongen de tranen in uw ogen? Dacht u, dat moet ik aan mijn kinderen laten zien? Bij mij moesten ze eerst lachen, toen concludeerden ze: een boomerfilmpje. Dus, kijk nog eens goed.

Wit, mooi, meisje uit gegoed gezin maakt borstenselfie, die gedeeld wordt door vriendje. Het meisje is meteen een slet, al haar vriendinnen laten haar vallen, ze duikt vol in de slachtofferrol en even later van de brug. Allemaal begeleidt door een klaagzang van Meau.

Een reeks clichés en gemiste kansen. Wat als het een minder mooi meisje was geweest? Of een jongen? Of als er een ‘beavershot’ was gedeeld? Of het meisje en haar vriendinnen de schouders hadden opgehaald? Ja, dat zijn mijn borsten, nou én? Of als Merol het muzikaal begeleid had?

Allemaal veel interessanter, dan dit gemakzuchtige filmpje. Maar het is uiteindelijk ook gewoon een reclamefilmpje. Niet voor jongeren of studenten, maar voor mensen met budget. ‘Ben jij ook tegen online shaming, koop dan iets van KPN.’ En daar past een beavershot niet bij.

Het is sowieso raar. KPN weet dus dat ze producten leveren die kunnen leiden tot zelfmoord, maar in plaats van die te verbieden voor jongeren maken ze er een tranentrekkend filmpje over. De drugsdealer met een instructievideo over verantwoord drugsgebruik.

Jammer! KPN had al die filmische talenten en budgetten ook kunnen aanwenden voor een eerlijk en vooral praktisch verhaal.

KPN
#BeterInternet.
Nu ook met onbeperkt sexting.
Maar zorg dat je hoofd er niet op staat!
 

Rens van der Vorst is technofilosoof, werkt bij Fontys hogescholen ICT en Engineering en is auteur van diverse boeken, waaronder Digitale Gremlins. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef. 

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Frans
23
February
2024
Gemakzuchtig nee, zoveel manieren waarop KPN minder moeite had kunnen doen. Dichterlijk overdreven zeker, maar soms is dat de beste manier om een punt te maken. De populariteit en het commentaar op YouTube zeggen genoeg.
Frans Fonville
23
February
2024
Verhelderende blik van de jeugd weer!