maart

Bon Jovi om weer even 'samen' te zijn

Het coronavirus weerhoudt menig muzikant er niet van zijn kunsten te vertonen, ook al gaat het dan vooral om online optredens. Dat geldt ook voor harmonieorkest Auteles, waarvan Fontys één van de hoofdleveranciers is wat betreft de leden. Het orkest plaatste vandaag een ruim 6 minuten durende Bon Jovi-mix op Facebook, met duizenden views en honderden likes in een paar uur tijd als gevolg.

Dat wil zeggen: een Bon Jovi-mix, quarantaine-stijl. Iedere muzikant speelde zijn of haar instrument thuis, alleen. Laat het vervolgens maar aan Jasper van Noort (24, student Bedrijfskunde) over om alles bij elkaar te mixen. Het is allemaal onderling plezier, daarom kan het volgens Jasper ook geen kwaad het te posten en te kijken hoeveel views ze halen.

Bij Fontys Bedrijfskunde liggen alle activiteiten immers zo goed als stil. “Ik heb geen specifieke instructies van school gekregen over hoe ik het jaar moet voortzetten. Online lesmateriaal wordt nog niet gegeven. Ik hou me nu bezig met een aantal aparte opdrachten waaraan ik al werkte, en natuurlijk met mijn afstudeerproject”, zegt Jasper.

“De afgelopen twee weken heb ik nauwelijks aan school gewerkt, dus het levert me wat meer vrije tijd op.”

Creatief hoogstandje
Die vrije tijd en Jaspers passie voor muziek waren de perfecte combinatie voor een creatief hoogstandje. “Even geleden trad ik op met Auteles in Oostenrijk. Daar speelden we muziek van Bon Jovi, iets wat we allemaal kennen en al langer wilden doen. Afgelopen weekend grapten we op WhatsApp dat we het stuk moesten opnemen en online moesten zetten. Dat hebben we nu ook echt gedaan.”

Het vergde een aantal minuten inspanning van zijn collega’s en een juiste clicktrack (een ritme waardoor de muzikanten weten in welk tempo ze moeten spelen, aangezien er geen dirigent tot hun beschikking was). Maar het resultaat is een ensemble dat het erg goed doet op de sociale media.

Vermakelijk
En het nodige plezier heeft het zeker opgeleverd. “We vinden het tof dat het al zo vaak bekeken is. Maar we vinden het vooral leuk om weer even ‘samen’ muziek te maken en dat met anderen te delen. De miljoen zullen we wel niet halen, maar dit is al vermakelijk genoeg.” [Thieu Schraven]

Mooi
#Kleinbeetjekippenvel