Boek over 'de honderd belangrijkste vragen'
Rens van der Vorst is vrijwel vanaf het begin columnist bij Bron. Dit platform vroeg hem omdat hij een boek had geschreven met de intrigerende titel 'Appen is het nieuwe roken'. Deze week verschijnt zijn tweede boek: 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem'. Voor meer dan de helft gevuld met (aangepaste) Bron-columns.
"100 stukjes over de 100 belangrijkste vragen van deze tijd, daar gaat dit boek over", zegt Van der Vorst zelf. "Waaronder de belangrijkste vraag van allemaal: wat hebben we de afgelopen drie maanden geleerd."
Het antwoord is volgens het hoofd innovatie van de Dienst IT van Fontys en zelfbenoemd technofilosoof - (spoiler alert!) - bar weinig. "Als we fysiek niet meer bij elkaar kunnen zijn, valt veel weg. En wat overblijft valt veelal tegen. We leven dan wel in een wereld van digitale technologie, maar het blijft vaak behelpen."
Dat klinkt allemaal serieuzer dan de toon van het door Atlas uitgegeven boek. Daarin zijn het toch de kwinkslagen die overheersen. "Dat heb ik ook wel 'geleerd' bij Bron, ja." Veel uit het boek kwam dan ook eerder hier al voorbij. "Alleen zijn die nu 'ont-Fontyst' omdat dit boek voor een breder publiek is bestemd."
Fans van Rens zullen zijn reclamefilmpje op Youtube kunnen waarderen. Maar vooral de wijze waarop hij zijn persoonlijke boekpresentaties heeft bedacht - bij hem thuis, in de kroeg of in de plaatselijke boekhandel - is vintage Van der Vorst. [Jan Ligthart]
Onders de lezers van Bron verloten we exemplaren van dit boek voor de tien snelste reageerders.