augustus

Bloedheet Purple Festival gevierd alsof corona nooit bestaan heeft

Bonkende beats, Nederlandstalige meezingers, bezwete T-shirts en ontblote bovenlijven. Dat is het Purple Festival 2022. De Tilburgse Spoorzone schudt donderdag op zijn grondvesten.

Bij de aanwezige eerstejaars en hun begeleiders gaat het erin als koek. “De sfeer is top”, zegt ‘mama’ Julie, vierdejaars aan de lerarenopleiding in Sittard. “Het festival is beter georganiseerd dan bij de laatste editie drie jaar geleden. Toen stond je bijvoorbeeld lang in de rij voor plastic drankmunten.”

Het paarse polsbandje met betaalchip, waarop bezoekers nu vooraf betaaltegoed kunnen uploaden, is een uitkomst volgens haar. “Ik vind het ook goed dat het terrein een stuk groter is dan in 2019.”

Een kleine groep studenten klaagt juist over hun betaalchip. Die werkt volgens hen niet altijd goed. “Met het systeem is niets mis”, licht Purple-organisator Nicolette Koot toe. “Alleen is de uitnodiging om de chip te activeren en uploaden naar de nieuwe Fontys-mail van de studenten verstuurd. Vandaag blijkt dat veel eerstejaars daar nog niet eerder hebben ingelogd. Dat moeten ze nu dus ter plekke doen.”

Echt festival
Jeanine en Sander zijn te spreken over de al genoemde uitgestrektheid van het terrein. Zij hebben zich terug getrokken in een groene enclave bij Club Smederij, waar bomen voor beschutting zorgen tegen de nietsontziende zon.

“Na een paar dagen Purple even bijtanken”, zegt Sander. Beiden zijn positief over wat ze krijgen voorgeschoteld. “Normaal ben ik niet zo hangerig”, zegt Jeanine. Ze vindt dat de finale van Purple “voelt als een echt festival. Met verschillende area’s en sferen.”

Mert en Osman beginnen volgende week aan hun ICT-opleiding bij Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven. “Prima hoor”, zegt Osman. “Als ik toch streng moet zijn, had ik graag wat meer zit- of loungeplekken gezien. Verder is er buiten weinig beschutting tegen de hitte.”

Mengelmoes
Ook Fontys-directeur Joep Houterman maakt een rondje over het festival. “Fijn dat dit weer kan na drie jaar, en dat we geen rekening hoeven houden met beperkingen.”

Joep HoutermanDie tevredenheid is hem aan te zien. “Het is niet vaak dat je zo veel studenten uit verschillende Fontys-steden bij elkaar ziet”, glundert hij. “Alle opleidingen komen hier voorbij. Het geeft me een goed gevoel dat al deze nieuwkomers met een blij en verwachtingsvol gevoel beginnen aan hun studie.”

Geen onvertogen woord dus? Rick Houweling van externe evenementenorganisator Montopinto spreekt tegen half zeven ’s avonds van een dag zonder hindernissen. Op een enkele bloedneus na loopt het in De Spoorzone als een sneltrein.

“Nee, geen incidenten. Het is heet, maar bezoekers maken gretig gebruik van de gratis waterpunten bij de toiletten.” Over de keuze om het terrein te vergroten zegt hij: “Simpel, we hebben dit jaar meer eerstejaars dan drie jaar geleden.” Voor de doorstroming en de veiligheid zijn dus meer vierkante meters nodig.

Alle 14.000 beschikbare kaarten voor het Purple-festival waren uitverkocht. Volgens de inschatting van Montopunto is er sprake van 2.000 thuisblijvers. [Frank van den Nieuwenhuijzen]