Eindhoven, Tilburg,
januari

Blij met je studie of niet?

Nationale Studenten Enquête gestart

Zijn de praktijkvakken op jouw opleiding interessant? Hoe vind je dat de docenten feedback geven op je werk? Op deze en andere vragen kunnen studenten antwoord geven in de Nationale Studenten Enquête (NSE), die deze week is begonnen.

Op 28 mei wordt bekendgemaakt hoe Fontys heeft gescoord. Eva van het HofUit de resultaten van 2018 bleek dat driekwart van de studenten zeer tevreden was over hun studie bij Fontys Hogescholen. Waar landelijk een dalende trend te zien was (naar 3,83), bleef de algemene tevredenheid bij Fontys nagenoeg gelijk: 3,87, op een schaal van 0 tot en met 5.

Aansluiting bij werkveld
Op het thema 'voorbereiding beroepsloopbaan' (3,77) had Fontys in 2018 de hoogste score van alle hogescholen. Dat is geen verrassing voor tweedejaarsstudent Eva van het Hof.

Enthousiast vertelt ze over de bedrijfsbezoeken tijdens haar opleiding International Lifestyle Studies in Tilburg. “We werken in een aantal projecten met bedrijven samen. Dan voeren we in groepsverband een opdracht uit, die we presenteren. Zo kun je goed inschatten wat een bedrijf van je idee vindt.”

Een kritiekpunt heeft de tweedejaars wel: feedback, die mag wel wat uitgebreider. “De terugkoppeling duurt niet langer dan twee minuten. Meer contactmomenten met de opdrachtgever zou ik dus fijn vinden. Dat ga ik dit jaar daarom zeker benoemen bij het invullen van de enquête.”

Activiteiten buiten de deur
Ook Nienke Spaan, derdejaars SPECO (Sportmarketing), is lovend over de voorbereiding op beroepsloonbaan binnen haar studie. “Het leuke aan de opleiding Nienke Spaanvind ik dat ze beroepsgeoriënteerd is.”

Alle vakken zijn gekoppeld aan het beroepenveld. “Vaak genoeg wordt door docenten duidelijk gemaakt dat het écht belangrijk is dat we ons netwerk uitbreiden. Zo moeten we tijdens onze studie tien activiteiten in het werkveld hebben uitgevoerd.”

Jaarlijks onderzoek
De Nederlandse Studenten Enquête (NSE) is een grootschalig landelijk en jaarlijks onderzoek onder alle studenten in het hoger onderwijs. In 2018 werden ruim 744.000 studenten van 73 hogescholen en universiteiten uitgenodigd om de NSE in te vullen. 36,2 procent van de studenten gaf gehoor aan deze oproep. [Femke Molenaar]

Bekijk ook de reacties van studenten op de campus in Eindhoven en Tilburg in onderstaand filmpje.