Tilburg,
oktober

“Blij dat ik kan doen waarvoor ik ben opgeleid”

Trendonderzoeker Britt Wijnen heeft geen glazen bol. Evengoed draagt haar werk een steentje bij aan de ideale match tussen middelbaar beroepsonderwijs en bedrijfsleven.

Naam: Britt Wijnen
Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: Trend Research & Concept Creation in Lifestyle (Fontys Academy for Creative Industries), afgestudeerd eind 2019
Werk: Trendonderzoeker bij Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) in Zoetermeer (40 uur)

Wat doe je op een werkdag?
SBB is de landelijke organisatie voor de begeleiding van leerbedrijven waar (mbo)studenten terechtkunnen voor een stage of leerbaan. Zo leggen we steeds de link tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.

Concreet onderzoek ik welke ontwikkelingen in de samenleving van invloed zijn op bedrijf en beroep. Anders gezegd: Welke trends moeten opleidingen meenemen in hun curriculum om toekomstige vakmensen beter voor te bereiden op het werkveld?

We verdiepen ons in acht sectoren, van de bouw tot de optiek. Daarbij onderscheiden we ‘megatrends’, bijvoorbeeld ‘duurzame wereld’ en smartification (de verregaande inzet van technologie, red.).

Het leuke is dat het aspect circulaire economie in de bouwsector misschien meer voor het voetlicht treedt dan binnen de optiek. Toch zijn sommige Foto: Ton Toemenbrillenmerken al volop bezig met het gebruik van recyclebare materialen in monturen.

Hoe ging de overgang van studie naar werk?
“Goed. Ik heb het voorrecht dat ik nu precies doe waarvoor ik ben opgeleid. Mijn vakgebied is nog weinig bekend op de arbeidsmarkt. Daarom is het lastig een baan te vinden als trendonderzoeker, zonder dat je meteen de marketingkant op gaat.

Maar nu ik een 100 procent match heb, sluiten theorie en praktijk ook prima aan. De opleiding is erg praktijkgericht, waarbij we aan de slag gaan met echte ondersteuningsvragen uit bedrijven. De trendprocessen die we dan inzetten gebruik ik nu weer. Daarnaast kent de praktijk natuurlijk altijd nieuwe uitdagingen waarvan je leert.”

Wat heb je gemist in de opleiding?
“Dan denk ik vooral aan de financiële verantwoording. De opleiding focust op het creatief-conceptuele stuk en de bijbehorende kostenplaatjes blijven een ver-van-mijn-bed-show.

Maar in de praktijk is de financiële verantwoording van concepten essentieel. Overigens maak je je die denkwijze al doende snel eigen - misschien dat de opleiding er daarom minder mee bezig was. Het creatieve brein dat je inbrengt in de organisatie is ook het voornaamste.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“Het is fascinerend om met experts, die helemaal thuis zijn in een vak, te sparren over nieuwe ontwikkelingen. En om dan de gerichte aansluiting te vinden met wat mbo-studenten verwachten en willen.

Vóór ACI heb ik zelf mbo gedaan, dus ik weet hoe die studenten denken. Zo probeer ik eigenlijk bij elkaar te puzzelen hoe een curriculum optimaal kan inspireren.

Het is ook leuk om door de weerstanden heen te prikken die je als trendonderzoeker ontmoet. Sommige gesprekspartners reageren sceptisch: ‘Waarom hebben jullie de enorme impact van Covid-19 dan niet zien aankomen?’.

We hebben geen glazen bol, maar er zijn wel modellen en scenario’s die bedrijven echt verder helpen. Ik vind het een uitdaging om samen over die terughoudendheid heen te stappen, en iemand nieuwe inzichten te geven.”

Tevreden?
“Ja. Ik doe een-op-een het vak waarvoor ik ben opgeleid, en dat had ik vooraf niet altijd gedacht. Ik werk nu in de non-profit, maar wil denk ik ook ooit de andere kant van het spectrum zien. Een commercieel bedrijf stelt andere eisen, en die wil ik uiteindelijk ook in de vingers hebben.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Eerste stappen
In de rubriek 'Eerste stappen' interviewt Bron alumni die net hun diploma hebben gehaald en aan hun eerste 'echte' baan zijn begonnen. De rubriek wordt elke maand afgewisseld met een interview met een voormalige student van Fontys die al wat langer aan het werk is en daarmee heel succesvol is: 'Sporen verdiend'.