Eindhoven, Tilburg,
augustus

“Blij als ik morgen weer in mijn eigen bed lig”

Veelal brak en met kleine oogjes beginnen vanochtend de eerstejaars van Fontys aan de ‘stadstour’ in Eindhoven en Tilburg. Het is de derde dag van de introweek en ze hebben er twee nachten bivakkeren in de slaapzalen van het Klokgebouw in Eindhoven en op de camping in Goirle erop zitten. Gaat het nog een beetje?

"Het was goed te doen", aldus een student aan Fontys Sporthogeschool. "Ik had oordopjes meegenomen. Camping TilburgGeen last gehad van gemauw of gezeur.” Maar anderen studenten zijn ‘helemaal kapot’, zoals de student Journalistiek: “Blij als ik morgen weer in mijn eigen bed lig.”

Ketelplein
Het Ketelplein op Strijp-S is vandaag de verzamelplek voor de Eindhovense studenten. Vanaf daar leidt stadsgids Suzanne ze door de stad. Want méér weten over de stad en minder nadruk op het drinken van bier, is dit jaar de insteek van de stadsdagen.

De studenten vinden Suzannes verhaal ‘een beetje lang’ - vooral door de warmte - maar toch ook interessant. "Ik wist niet dat hier de grootste skatehall van Europa zat."

Een Ketelplein Eindhovenandere student hoort - ook al komt hij uit Eindhoven - voor het eerst dat er op Strijp-S bakeliet wordt gemaakt (synthetisch plastic). Tot slot maakt ijssalon Intelligentia erg nieuwsgierig. Daar werkt Europa's enige ijsmaker die daarvoor een opleiding aan speciale ijsschool heeft gevolgd.

Na het 'hoorcollege' op het Ketelhuisplein, fietsen de studenten verder naar de volgende stop: PSV-stadion. En na afloop van de stadstour wacht de kroegentocht.

Meer drank
Ook in Tilburg staat het beter leren kennen van de stad vandaag centraal. Op verschillende locaties in het centrum Studenten Journalistiekstaan stadsgidsen klaar om de toekomstige studenten kennis bij te brengen over hun stad.

Althans, dat is de bedoeling. Een groep journalistiekstudenten die over de Schouwburgring sjokt, is moeilijk te prikkelen. Vorig jaar was de Stadsdag geslaagder, volgens een paar begeleiders: toen waren de activiteiten leuker er was er meer drank.

Festivalmodus
Journalistiekstudent Torben loopt ook mee met de groep. “Ik vind de introductieweek tot nu toe echt geweldig, festivalmodus aan en gaan. Tilburg lijkt me een hele gezellige stad, al was de fietstocht vanaf het kamp hier naartoe wel erg lang en heet.”

Door een grote groep pedagogiekstudenten wordt wat meer geduld opgebracht. Zittend op het Radioplein luisteren ze naar de uitleg over het Tilburgse Dwaalgebied. Goed opletten loont ook wel, want bij iedere stop moeten de studenten vragen beantwoorden. Daarmee verdienen ze een kaart die ze tijdens de kroegentocht vanavond kunnen inwisselen voor drankjes. [Whitney Janssen, Eva Witte, Jan Ligthart, Petra Merkx]

Meer zien van de intro-activiteiten? Volg ons dan op Instagram.