november

Black Friday: slimme marketing of echte korting?

Een overvolle mailbox, overspoeld worden met radio- en tv-reclames en kortingen waarvan je alleen maar durft te dromen. Black Friday staat voor de deur. In hoeverre is het één grote marketingstunt? En hoe scoor je als student tóch een goede aanbieding? Docent-onderzoeker Iris van Hest licht het vanuit Amerika overgewaaide fenomeen toe.

Van Hest is docent-onderzoeker aan Fontys Hogeschool Economie en Communicatie en het lectoraat Moral Design Strategy. Als marketingprofessional weet zij precies welke trucjes bedrijven inzetten om consumenten te strikken tijdens Black Friday. “We zijn met z’n allen vatbaar voor korting, dat heeft effect op ons. En daar weten marketeers op zo’n dag goed op in te spelen.”

Denk aan de eendaagse acties, de aftellende klokjes bij je bestelling en de ‘op=op’-vermeldingen bij onlineproducten. “Dit betekent dat je als koper gelimiteerd bent wegens tijdsdruk, waardoor er een soort fomo (fear of missing out, red.) ontstaat. Een psychologisch trucje dat goed werkt doordat je intuïtie getriggerd wordt”, aldus Van Hest.

Struikelen over aanbiedingen
Vijf jaar geleden was het Amerikaanse kortingsfenomeen echter nog niet zo groot in Nederland. “Maar nu struikel je over de aanbiedingen. Kijk maar eens in je mailbox bijvoorbeeld. Nederlanders zijn wat dat betreft liefhebbers van korting. Dat waren we vroeger al bij de Chinees waar je voor 500 euro eten moest halen voordat je gratis kroepoek met je stempelkaart kreeg. Als we iets goedkoper kunnen krijgen, willen we dat vaak ook. En dat terwijl we het meestal niet eens nodig hebben.”

Iris van HestToch hoopt Van Hest dat studenten waakzaam blijven als het gaat om de vele aanbiedingen. “Sommige bedrijven maken de groot aangekondigde prijsdalingen niet eens waar. Denk bijvoorbeeld aan grote parfumeriezaken. Daar is een bepaald parfum bijna altijd voor een bepaalde prijs te koop, voor de zogenaamde adviesprijs."

"Tijdens Black Friday staat er ineens dat je 25 euro korting krijgt, terwijl de prijs precies hetzelfde is als voorheen. Een slimme zet, maar het levert je als consument uiteindelijk niets op.”

Meer verkopen, meer omzet
Gelukkig zijn er ook heel veel bedrijven die wél korting geven. “Ondernemers leveren natuurlijk wel een stukje winst in op dat specifieke product, maar daar is het velen van hen niet om te doen. Het gaat ze om de artikelen die jij als consument aanvullend zonder korting koopt.  En meer verkopen betekent uiteindelijk altijd meer omzet.”

Om jezelf als slimme consument goed voor te bereiden, kun je volgens Van Hest verschillende acties ondernemen, zoals een maand van tevoren een lijstje of printscreens maken van artikelen die je nodig hebt, inclusief de op dat moment geldende prijzen. “Vergelijk deze tijdens Black Friday met de eerder genoemde prijzen en kijk of je echt goede korting krijgt. Weet je niet wat de prijzen voor Black Friday waren? Dan weet je ook niet precies hoe goed de aanbieding is.”

Slim kopen
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat Nederlanders gemiddeld meer dan 200 euro  uitgeven aan Black Friday-aanbiedingen. “Denk daarom vooraf goed na over wat je wilt kopen en vraag jezelf minimaal twee keer af of je het ook echt nodig hebt. Wilde ik dit product drie weken geleden ook al? En als ik het koop, wat ga ik er dan mee doen? Spreek ook een budget met jezelf af. Dat weerhoudt je ervan om meer geld uit te geven dan nodig is.” [Noëlle van den Berg]