Orlando,
september

“Bizar om de drukste snelwegen helemaal leeg te zien”

Judith de Waal beleeft spannende dagen in Florida

Omdat Walt Disney in Orlando - waar Judith de Waal haar internship heeft – in eerste instantie niet veel informatie gaf, leek het alsof het met orkaan Irma op die plek wel zou meevallen. “Maar op een gegeven moment zijn we het nieuws toch maar serieus gaan nemen. Daar ben ik zo blij om”, vertelt Judith.

Judith is derdejaars student International Lifestyle Studies in Tilburg en loopt samen met negen studiegenoten stage bij Walt Disney in Orlando, Florida. Ze volgt ook een dag per week lessen aan de universiteit. “We zijn hier gelijktijdig aangekomen, hebben ook wel contact, maar we doen ons eigen ding. Ik woon bijvoorbeeld in een huis met een paar Amerikaanse meiden”, vertelt Judith.

Late dienst
Net als veel Amerikanen besluit ze vorige week om de storm samen met vrienden te doorstaan, in hun appartement. “En de benedenburen kwamen er ook nog bij, en er was een hond. Ikzelf was er zaterdagavond pas laat, omdat ik nog een late dienst draaide bij het zwembad waar ik werk. Dat zwembad is in een resort van Disney en het park had besloten dat zo lang mogelijk open te houden, ook om de mensen te vermaken.”

Daarna rijdt ze met een collega over lege snelwegen naar het appartement. “Heel veel Amerikanen waren geëvacueerd of zaten binnen. De snelwegen waren leeg. Dat was zo bizar om te zien. Normaal is het er heel druk. Je zag ook al een paar dagen van tevoren dat de winkels en benzinestations helemaal leeg waren (zie foto). Ook heel bizar.”

Hond uitlaten
Ze blijven van zaterdagavond tot maandagmiddag in het appartement. “Dat was ook de tijd waarin werd aangeraden binnen te blijven en de hulpdiensten niet zouden helpen als er iets mis zou gaan. We hadden gelukkig de adviezen serieus genomen. Eten en drinken in huis gehaald en het bad vol laten lopen, zodat we water hadden om de wc door te spoelen.”

Op het hoogtepunt van de orkaan, zondagnacht, wachten ze in spanning af. Van slapen komt het niet. “Ik was bang dat het dak eraf zou waaien of dat iets door het raam zou komen. De volgende ochtend konden we weer even naar buiten, om de hond uit te laten. Dat was ook nog doodeng. Groten bomen lagen plat, er waaiden stukken van de daken. Ik ben echt bang geweest”, vertelt ze.

Weer aan het werk
Maandagavond meldt ze zich weer bij Disney om als vrijwilliger mee te helpen om de rotzooi op te ruimen. Dat gaat best snel, vertelt ze. “De grote bomen en zo liggen er nog, maar de kleinere takken en rommel zijn al ver weg.” Ook volgt ze het nieuws en hoort zo de dramatische verhalen van wat orkaan Irma heeft aangericht. “Sommige eilanden van de Bahama’s zijn helemaal weggevaagd.”

Het is ongelooflijk wat ze heeft meegemaakt. “Je denkt dat het in Nederland wel eens flink stormt, maar dat is niks vergeleken bij dit. Achteraf ben ik vooral blij dat we op tijd de adviezen op het nieuws serieus zijn gaan nemen”, zegt ze. [Petra Merkx]

Zie hieronder ook het filmpje dat Judith maakte.