oktober

Bill Gates investeert in Eindhovens bedrijf waar student Dion werkt

Het groene investeringsfonds van Bill Gates, Breakthrough Energy, investeert in de Eindhovense energiestartup RIFT. Fontysstudent Dion Janssen werkt bij het bedrijf als mechanisch tekenaar en ziet zijn schetsen tot leven komen.

RIFT (Renewable Iron Fuel Technology) zet ijzerpoeder om in energie, oftewel ijzerbrandstof: een duurzame oplossing die fossiele brandstoffen moet gaan vervangen voor industrieën die anders niet kunnen verduurzamen.

Ook de systemen die deze verduurzaming waar moeten maken worden ontwikkeld door het Eindhovense bedrijf. Dion is daarbij verantwoordelijk voor de mechanische tekeningen. “Samen met collega’s teken ik de machines en onderdelen uit. Vervolgens regel ik dat het gemaakt wordt en controleer ik of dat gebeurt volgens de specificaties.”

Bill Gates
De werktuigbouwkundestudent is pas twee maanden geleden begonnen nadat hij gebeld werd door Mark Verhagen, een van oprichters van RIFT. Verhagen is onlangs naar Amerika geweest om andere ondernemers en Bill Gates zelf te ontmoeten. “Dat was een hele ervaring.”

Bij alleen een investering van de Amerikaanse zakenman blijft het niet. Volgens Verhagen krijgt RIFT ook mentorship aangeboden zodat het bedrijf nog meer groeit en naar verwachting in 2025 de commerciële markt op kan. “Tot die tijd zetten we volop in op ontwikkeling, maar de eerste testsystemen staan al klaar.”

Bijzonder werk
In maart wordt een van deze testsystemen geopend in Arnhem, waar Dion met zijn team de 3D-tekening voor maakte. “Het is heel bijzonder om mijn tekening uiteindelijk werkelijkheid te zien worden. En dat past wel bij RIFT, want we zijn hier ook echt met iets bijzonders bezig.”

Dat beaamt ook de oprichter nog eens: “Het is de bedoeling dat de zwaardere industrieën zoals bijvoorbeeld Friesland Campina, Veolia en Shell straks allemaal overstappen op ijzerbrandstof. En wanneer wij in ons proces ook onze doelstellingen bereiken, staan we met het hele team te stralen.”

Win-win
Dat het complete team van RIFT hart voor de zaak heeft is duidelijk. Dion is graag op zijn werk wanneer hij bijvoorbeeld even geen colleges heeft. “Het werk is leuk en ik krijg veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Daarnaast zie ik hier dingen voorbijkomen die ook binnen mijn opleiding behandeld worden. Daar word ik alleen maar wijzer van, dus dat is ook nog eens mooi meegenomen.” [Noëlle van den Berg]