februari

Bijzondere stages: wiskundeles tussen de vliegtuigen

Stage lopen bij Maastricht Airport, in een ruimte vol oude vliegtuigen waar studenten aan kunnen sleutelen. Een walhalla voor technische studenten die natuur- of wiskunde studeren, zoals Vicka Decortis. Zij geeft wiskundeles op het Vista College.

Het Vista College is een mbo-onderwijsinstelling met verschillende locaties, waarvan één bij Maastricht Airport. Daar bevond Fontysstudent Vicka zich tot voor kort een paar dagen per week voor het geven van wiskunde. Voor haar volgende stage, komend schooljaar, hoopt ze weer terug te mogen keren.

In het enorme gebouw van de school staan helikopters, kleine vliegtuigjes die gebruikt worden voor de filmindustrie, cockpits, simulaties, (raket)motoren en passagiersvliegtuigen. De één in zijn geheel, de ander uit elkaar gehaald zodat studenten er hun kennis op kunnen toepassen. “Hier zie je bijvoorbeeld een bagageruimte”, legt Vicka uit. “Wij passen wiskunde toe om te kijken hoe deze ruimtes het beste ingedeeld kunnen worden.”

Je denkt er als buitenstaander niet meteen over na, maar overal waar je kijkt is wiskunde toegepast. Links, rechts, boven en onder. "Wis- en natuurkunde zijn namelijk de basis van alle techniek. Wat wij onze leerlingen leren is logisch denken”, aldus Vicka. “Dat doen we door ze met inzicht oefeningen op te laten lossen.”

Vicka nam tijdens haar stage alle wiskundelessen van klas 1 niveau 4 over. Dat deed ze zes uur per week voor een groep van 27 man. "In het begin was dat wel even wennen. Sommige leerlingen zijn bijna even oud als ik - ik ben 23 jaar. Het is best apart dat ik dan mevrouw word genoemd.”

Toen de gewenning er eenmaal was, kon het genieten beginnen. Want genieten, dat doet Vicka met volle teugen als ze voor de klas staat. "Het mooiste aan mijn vak is dat wiskunde de basis is van zo'n beetje alle bètavakken. Er zitten zoveel mooie dingen in. Hoe verder je in de wiskunde komt, hoe meer je denkt: wow. Alles gaat zo mooi in elkaar over. Wiskunde is niet tastbaar, het zit in je hoofd. Hoe bizar is het dan dat er zoveel wiskundigen zijn geweest die iets hebben ontdekt en dat al deze dingen allemaal één kloppend verhaal vormen?”

Studenten helpen
Ze vervolgt: “Ik heb altijd al geweten dat ik studenten wil helpen. Lesgeven is een passie. Als docent moet je enerzijds een passie hebben voor je vak, anderzijds is het ook mensenwerk. Je moet kunnen inspelen op je studenten. Je hebt een hele klas voor je zitten, maar iedereen heeft andere behoeftes. Ga er maar aan staan.”

De inmiddels afgeronde stage bij het Vista College smaakte bij Vicka naar meer. Ze heeft haar stagebegeleider, Gerard Beuken, al gevraagd of ze volgend jaar terug mag keren. Hij gaat met een knipoog akkoord.

Beuken, die al jaren bij deze school in Maastricht werkt en Bron speciaal voor dit verhaal een uitgebreide rondleiding geeft, kent allerlei interessante feitjes. “Het mooie aan vliegtuigen is dat de techniek zich héél langzaam ontwikkelt. Je zou denken dat het snel gaat, maar dat is niet zo. Als een toestel ontwikkeld wordt, duurt het minimaal tien jaar voordat het geproduceerd gaat worden.”

Hij vertelt dat het in de lucht -60 graden is, dat een vliegtuig met vier motoren een complete vlucht op één motor kan vliegen (mochten de andere drie uitvallen), dat een toestel gemiddeld 180 ton weegt en dat het bouwen van een vliegtuig zeker 130 miljoen euro (!) kost. En dan heb je niet eens een dure. Een vliegtuig gaat volgens hem gemiddeld veertig jaar mee.

Allemaal automatisch
En piloten, hoe zit het daarmee? Beuken: “Ik ben daar altijd heel oneerbiedig over, maar een piloot doet eigenlijk vrijwel niets. De enige taken die hij heeft, zijn landen en opstijgen. De rest gaat allemaal automatisch en met computers.”

Een crash is volgens Beuken vrijwel nooit een gevolg van een fout in een computer. “Een crash gebeurt meestal door menselijk falen. Een piloot reageert dan bijvoorbeeld verkeerd op een signaal. Aan de techniek ligt het meestal niet. Techniek is eigenlijk onfeilbaar. Ik heb heel veel vertrouwen in een vliegtuig. Het meest onbetrouwbare deel is een piloot.” [Karen Luiken]