Bijzondere stages: internationale school in Maastricht

Leerlingen uit allerlei landen, heel veel culturen en verschillende niveaus. Roelie al Homsi loopt stage bij de internationale school United World College (UWC) in Maastricht.

De 22-jarige Roelie zit momenteel in het tweede jaar van haar master Leraar Nederlands in Sittard. Ze heeft in de afgelopen jaren verschillende stages gelopen. De ene keer stond ze voor een vmbo-klas in de onderbouw, de andere keer voor havo/vwo in de bovenbouw. Nu volgt ze een stage bij een internationale school in Maastricht.

“Ik heb ook lesgegeven op NT2, dat is Nederlands als tweede taal voor leerlingen die niet in Nederland zijn geboren of waarvan Nederlands niet hun moedertaal is. Tijdens die stage kwam ik erachter dat ik het heel leuk vind om met verschillende culturen te werken. Dat heb je op deze school ook”, legt Roelie uit. “Maar ik koos ook voor het UWC als stageplek omdat het me interessant leek om verder te kijken dan alleen het reguliere onderwijs.”

Andere vorm
Bij het UWC volgen kinderen uit Nederland les, maar ook leerlingen die hier net zijn komen wonen. “Nederlandse ouders willen soms dat hun kinderen hier komen omdat we een andere vorm van onderwijs aanbieden”, zegt Roelie. “Leerlingen krijgen voornamelijk zelfstandig les. Ik geef ze een opdracht en daar werken ze vervolgens een heel schooluur aan. Ik ben aanwezig om vragen te beantwoorden.”

Roelie al HomsiHet UWC heeft een campus waar sommige - vooral buitenlandse - leerlingen niet alleen les krijgen, maar ook tijdelijk onderdak vinden. Er wordt zowel Nederlands als Engels gesproken. Roelie: “Tegen mij praten de leerlingen voornamelijk Nederlands, maar als je ze met elkaar hoort fluisteren, gebeurt dat negen van de tien keer in het Engels.”

Het grootste verschil tussen deze school en het reguliere onderwijs zit ‘m volgens Roelie in het niveauverschil in de klas. “Ik merk dat ik daar soms wel tegenaan loop. Omdat alle leerlingen verschillend zijn, vul je je lessen op een compleet andere manier in. Kijk naar een lesje werkwoordspelling. Sommige leerlingen weten daar alles van, andere beschikken niet eens over de basiskennis. Vandaag doe ik daarom een spoedcursus werkwoordspelling voor degenen die hier nog niet genoeg over weten.”

Doel bereikt
Nog een aantal lessen te gaan en dan rondt Roelie haar stage op het UWC af. Een paar maanden en een scriptie later hoopt ze haar masterdiploma in ontvangst te mogen nemen. “Wat ik daarna ga doen, weet ik nog niet, maar ik wil in ieder geval gaan werken. Ik ben leraar geworden omdat ik het leuk vind om anderen te helpen. Als ik merk dat een leerling na mijn les snapt wat werkwoordspelling inhoudt en opgelucht is omdat hij het begrijpt, dan is mijn doel bereikt. Ik vind het fijn om kinderen te kunnen begeleiden en ondersteunen, om er voor ze te zijn als ze het moeilijk hebben en ze iets bij te kunnen brengen.”

En dat ‘iets’ is in het geval van Roelie dus de Nederlandse taal, een vak waar ze al sinds jonge leeftijd in geïnteresseerd is. “Vroeger vond ik lezen en schrijven altijd al heel leuk en ik wilde daar meer kennis over. Ik merk vaak op dat iedereen Nederlands met elkaar praat, maar dat we eigenlijk heel weinig kennis over het vak zelf hebben. Ik wil daar meer vanaf weten.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd