Eindhoven,
13
april
2023
|
09:11
Europe/Amsterdam

Bijzondere stages: digitaal communicatiebureau LiveWall

De stage van derdejaars ACE-studente Fleur van Liesdonk zit erop. Op haar tijd bij het Tilburgse online-communicatiebureau LiveWall kijkt ze dankbaar terug: “Stagiaires draaien als volwaardige medewerkers mee. Er wordt zeker iets van je verwacht. Maar de mensen zijn warm en je voelt je gelijk thuis.” 

Fleurs stagecoach Paul Kruijssen van de Academy for Creative Economy beaamt die volwaardige inbreng van stagiaires. “De zelfredzaamheid die we als opleiding nastreven begint al in het eerste jaar, waarin studenten worden geconfronteerd met challenge based learning-vraagstukken die een basis hebben in het bedrijfsleven. Ze staan direct met één been in de praktijk.”  

Mond-tot-mondreclame 
Ook voor het vinden van een stageplek zijn studenten zelf verantwoordelijk. “Daarbij solliciteren ze op leads die op de daarvoor bestemde website of op onze Facebook-kanalen staan,” zegt Kruijssen. Momenteel is het aanbod groter dan de vraag: veel communicatiebureaus komen volgens Kruijssen niet alleen personeel te kort, maar ook stagiaires.  

Fleur van LiesdonkFleur van Liesdonk kwam bij LiveWall terecht door mond-tot-mondreclame. “Een huisgenootje klonk enthousiast over een eerdere stage hier. Daardoor dacht ik: dat wil ik ook.” De klik was er en inmiddels heeft Fleur een volgens haar zeer geslaagd stagetraject achter zich. 

Breed 
Op jaarbasis heeft het digitale marketing- en communicatiebureau – met zo’n honderd medewerkers en uiteenlopende opdrachtgevers als Videoland, Sony Music en FC Barcelona – gemiddeld tien stagiaires. “We verrichten een breed scala aan werkzaamheden op digitaal vlak”, vertelt HR-manager Celine de Vries. 

“We bouwen websites en apps, en doen bijvoorbeeld social media- en branding-campagnes. Daardoor krijgen we stagiaires uit verschillende disciplines, naast CO-IEMES-studenten ook developers van Fontys Hogeschool ICT.”  

Theorie en praktijk 
Fleur denkt dat ze bij LiveWall een helder beeld krijgt van wat de werkpraktijk inhoudt. “Deels omdat ik zo’n breed takenpakket heb. Van mee sleutelen aan online marketingcampagnes voor bijvoorbeeld Eye Wish, tot het verzorgen van TikTok-filmpjes en het maken van offertes.” 

Celine de VriesBij zo’n gevarieerd scala aan stage-opdrachten komen de challenge based learning-principes van de opleiding weer om de hoek kijken, volgens Paul Kruijssen. “Stagelopen is geen lineair proces. In de zin van: een boekje lezen op de opleiding, denken alles te weten en dat vervolgens uitvoeren in een bedrijf. Zo zit de wereld niet in elkaar.” Stagiaires komen voor behoorlijke uitdagingen te staan, maar zijn geëquipeerd om die op te lossen. “De student weet wat te doen mocht hij of zij iets niet weten. Bijvoorbeeld door wegen te vinden bij de opdrachtgever of in gesprek te gaan met experts binnen of buiten Fontys.”  

Challenged based-learning sluit ook op een andere manier aan bij de huidige praktijk. Project-accountmanager én Fleurs interne stagebegeleider Hester van Dishoeck: “De eisen en behoeften van werkgevers veranderen. Vroeger dachten ze vooral in rollen. Zo van: jij bent een ‘designer’ of ‘projectmanager’."

Paul Kruijssen, foto: Noor van Gulik"Inmiddels gaat het om de vaardigheden die je meeneemt, zoals creatief, flexibel of strategisch denken. Zo komen mensen met een breder profiel in aanmerking voor méér taken in een bedrijf.” 

Bij LiveWall was dat volgens haar altijd al zo: “Ons gaat het niet om het papiertje, maar of je skills aansluiten bij onze profielen, teams en behoeften in de markt.” 

Portfolio 
Volgens Paul Kruijssen garandeert ook het portfolio, dat stagiaires uiteindelijk opleveren en waarin zes beroepscompetenties worden aangetoond, een sterke lijn met de praktijk. “De gevraagde leeruitkomsten – waarvoor de student beroepsproducten of -handelingen levert, feedback ophaalt en daarop vervolgens reflecteert – zijn helemaal geënt op het volwaardig meedraaien in een stagebedrijf.”  

Fleur beaamt de kracht van zo’n portfolio: “Competenties als ‘planning en organisatie’ en ‘content en creatie’ kan ik eenvoudig invullen. Alles wat ik hier doe kan er integraal in. Het geeft me een fijn gevoel dat ik deze competenties nu daadwerkelijk beheers.”  

Voorportaal 
Mede door de praktijkgerichte insteek blijkt Fontys ACE een prima voorportaal voor LiveWall. Hester van Dishoeck is alumnus van International Lifestyle Studies: “Er zijn meer collega’s uit die hoek. Juist dat helpt weer om stagiaires optimaal te begeleiden. Je kent hun achtergrond en mogelijke behoeften tijdens hun stage.” 

Hester van DishoeckLiveWall houdt ook contact met de praktijk door het neerleggen van cases bij Fontys. “Op basis van onze vraagstelling doen studenten bijvoorbeeld een marketingopdracht. Dat heeft een tweeledig doel. Zo zetten we onszelf in de picture bij de opleidingen. Bovendien is het altijd interessant met welke nieuwe, alternatieve oplossingen studenten komen. Zo ontstaat échte innovatie.”  

Generatie-Fleur 
En wat leert een bureau als LiveWall op zijn beurt van stagiaires? “Ze houden je fris en bij de tijd”, vertelt Hester. “Neem Fleurs TikTok-kennis. Wij ondersteunen klanten al bij het gebruik van dit medium en zijn daar ook goed in. Maar ‘generatie-Fleur’ verrijkt onze TikTok-content verder met innovatieve input. Omdat stagiaires hier als volwaardige medewerker fungeren, versterken ze bovendien direct ons team. We vinden het goed veel verantwoordelijkheid bij hen neer te leggen. Oók iets wat je in de praktijk steeds voelt en in de opleiding misschien minder.” [Frank van den Nieuwenhuijzen] 

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.