oktober
2023

Bijzondere stages: de politie in Rotterdam

Nee, een politie-uniform hoeft ze tijdens haar stage niet te dragen. Maar dat maakt haar werk bij de politie-eenheid Rotterdam niet minder spannend. Zara Paragsingh loopt stage op de afdeling bestuursondersteuning.

Zara zit in haar derde jaar van de Juridische Hogeschool en moest begin september starten met haar stage. Ze kon daarmee alle kanten op. Wilde ze zich focussen op privaatrecht, publiekrecht, strafrecht of misschien toch op bestuursrecht. Zara koos voor de laatste optie.

Zara Paragsingh“Ik had de mogelijkheid om bij een advocatenkantoor in Tilburg stage te lopen, maar stiekem wilde ik al heel lang bij de politie aan de slag”, vertelt Zara. Die wens ontstond twee jaar geleden toen de student een dagje mee mocht lopen bij de politie in Zwijndrecht. “Sindsdien weet ik dat ik dit een interessant vakgebied vind, voornamelijk omdat je straf- en bestuursrecht hier met elkaar kunt combineren, mijn twee favoriete rechten.”

Verlengstuk politie
Zara's interesse in de politie bleef in de afgelopen jaren overeind staan en zorgde ervoor dat ze hier ook haar stage wilde volbrengen. Dit keer op de afdeling bestuursondersteuning in Rotterdam, waar aanvragen worden afgehandeld op het gebied van de wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (wpbr).

Zara legt uit: “Als je als beveiliger aan het werk wil, ga je solliciteren. Het bedrijf waar je solliciteert moet voor jou een aanvraag indienen. Die aanvraag komt bij de korpschef binnen en handelen wij vervolgens af. In principe zijn beveiligers namelijk het verlengstuk van die politie. En die moeten net als politiemedewerkers gescreend worden.”

Dat screenen gebeurde ook bij Zara. Weliswaar op een minder strenge manier dan bij vaste medewerkers, maar toch. Het moest gebeuren. “Mijn sollicitatieprocedure heeft vijf maanden geduurd. In die tijd is er gekeken naar wie ik ben, hoe mijn verleden eruitziet en of ik ooit in aanraking ben geweest met de justitie. Het hele riedeltje wordt nagegaan.”

Rotterdam
Toen de check er eenmaal op zat, kreeg Zara na lang wachten eindelijk het verlossende bericht dat ze welkom was in Rotterdam, de plek waar ze oorspronkelijk vandaan komt. “Ik woon in Roosendaal, maar ben geboren in Rotterdam en hoop hier ooit terug te kunnen komen. Het was een makkelijke keuze om voor de politie-eenheid in Rotterdam te kiezen.”

Naast de aanvragen van beveiligingsbedrijven houdt ze zich op die plek ook bezig met de wet politiegegevens en de wet open overheid. “In principe kan iedereen een aanvraag doen om stukken in te zien. Dat kan gaan om correspondentie tussen medewerkers of meldingen bij een bepaalde woning. Je kunt van alles opvragen, maar of je die stukken vervolgens ook krijgt, is nog maar de vraag. Dat moeten mijn collega’s en ik bepalen.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

JDO
October
2023
Dag Zara, ik ken je nog van het Jan Tinbergen College. Fijn om te zien dat je je leven gebeterd hebt en positief in plaats van negatief in het leven staat. Fijn voor jezelf en ook voor anderen.
Zara
October
2023
Wat een lief bericht. Het heeft me heel wat jaren geduurd om de draad weer op te pakken. Dit berichtje doet me heel goed om te horen, dankjewel :)