mei

Bijna driekwart studenten bezorgd over studie Fontys

Bijna driekwart van alle Fontys-studenten maakt zich zorgen over hun studievoortgang. Dat blijkt uit een online-vragenlijst over het huidige 'afstandsonderwijs' bij Fontys. Alle studenten konden die de voorbije weken invullen, ruim één op de vijf heeft dat ook gedaan. Met name over toetsing en beoordeling, stages en afstuderen bestaan grote zorgen en oordelen de studenten negatief.

In totaal 9480 studenten (21,6 procent van de totale populatie) vulden het lijstje in. “Een goeie respons”, zegt coördinator Levi van den Bogaard, consultant bij de Dienst Onderwijs en Onderzoek. “Het laat zien dat het thema ‘afstandsonderwijs' leeft.”

Een kleine meerderheid van de respondenten (55 procent) vindt dat het afstandsonderwijs goed is ingericht, en acht de begeleiding van docenten adequaat. Bovendien weet de (overgrote) meerderheid waar ze kunnen aankloppen met studievragen of persoonlijke (hulp)vragen.

De studenten zijn veel kritischer als het gaat over toetsing en beoordeling: slechts 30 procent vindt dat Fontys dit goed heeft ingericht. En 60 procent van hen is bezorgd over de vormgeving van stage en afstuderen. Mede daardoor maakt 72 procent zich zorgen over hun studievoortgang.

Sociale contacten
Het somberst zijn de resultaten bij vragen over het gemis aan sociale contacten: slechts 27 procent voelt zich nu voldoende verbonden met medestudenten.

Inhoudelijk wil Van den Bogaard als onderzoeker niet ingaan op de uitkomsten: “Maar je leest hier dus óók dat studenten zich zorgen maken. We zitten midden in een heftige crisis. Het zou raar zijn als studenten dan niet bezig zijn met hun studievoortgang.”

Joep Houterman'Zorgen zijn logisch'
In een algemene reactie stelt ook bestuursvoorzitter Joep Houterman de zorgen van studenten logisch te vinden. Thema’s als stages, (online) toetsing en mogelijke studievertraging noemt hij speerpunten voor zowel het College van Bestuur en de instituten.

‘Iedereen binnen Fontys werkt er keihard aan om studievertraging bij studenten zo veel mogelijk te voorkomen. Bovendien zetten we samen met het werkveld alles op alles om alternatieven te vinden voor stages die niet doorgaan’, aldus Houterman in een verklaring.

Word vervolgd
Het onderzoek vond plaats in opdracht van het College van Bestuur, dat nieuwsgierig is naar hoe studenten het online-onderwijs beleven. Van den Bogaard: “Doel is ook om eventuele verbeterpunten in de organisatie daarvan naar voren te halen.”

Daarom wordt hetzelfde onderzoek medio juni nog een keer herhaald. “Niet meer onder alle studenten, maar dan als steekproef onder een deel van hen. We kijken dan of er in de tussentijd iets is veranderd, bijvoorbeeld qua online-toetsing.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]