november

Nog minder werkloze hbo'ers

Goed nieuws voor studenten aan het hbo. Afgestudeerde hbo’ers tussen de 25 en 35 jaar vinden steeds makkelijker werk. Vrouwen nog iets meer dan mannen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Sowieso loont het om een hbo-opleiding te volgen. Ten opzichte van mensen die havo, mbo of vmbo deden, zijn hbo’ers minder vaak werkloos. Met een havodiploma is in de genoemde leeftijdsgroep 4,6 procent werkloos, met vmbo 5,8 procent en met alleen basisschool 6,3. Daarentegen is de werkloosheid onder afgestudeerde masters het allerlaagst, 1,9 procent.

Vier jaar geleden was de werkloosheid in de leeftijdsgroep tussen 25 en 35 jaar het hoogst van de afgelopen veertien jaar. 5,1 procent onder hbo’ers en zelfs bijna 18 procent onder mensen met enkel basisschool. Sindsdien is het snel beter geworden voor alle onderwijsniveaus.

Voor de vrouwen geldt dit nog iets meer dan voor de mannen. Althans als zij een hbo-diploma hebben. Bij de vrouwen is nog maar 2,3 procent werkloos, bij de mannen 3,6. Voor die laatste groep geldt zelfs dat ze er een klein beetje op zijn achteruitgegaan, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Echter, mannen met een master doen het weer wat beter.

Voor de gehele beroepsbevolking was het werkloosheidscijfer in oktober 2017 4,5 procent. [Petra Merkx]