Tilburg,
23
maart
2021
|
17:30
Europe/Amsterdam

Bijles voor worstelende eindexamenkandidaten

Middelbare scholieren hebben het lastig door de coronacrisis en lopen achterstanden op. Landelijk platform StudentinzetopSchool bundelt de krachten van lokale bijlesorganisaties om met name eindexamenkandidaten te helpen hun diploma te halen. Fontys-student Jill Bussemaker is daarbij betrokken.

Jill is eerstejaarsstudent van de lerarenopleiding Nederlands aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT). Ze startte al voor haar studie met bijles geven via TopTutors, een lokale bijlesorganisatie die valt onder StudentinzetopSchool. Daarnaast is ze ook manager bij TopTutors voor de regio Eindhoven.

“Wat veel voorkomt is individuele studiebegeleiding en samen met de leerling plannen of doornemen hoe je voor een toets leert. Qua vakken is er voor bijles veel vraag naar wiskunde, natuurkunde, Nederlands en Engels. Toch komen de exacte vakken het meeste voor”, vertelt Jill.

Minder aanmeldingen
Vóór de coronacrisis waren er volgens haar meer aanmeldingen. Op middelbare scholen hingen toen veel wervende posters voor bijles. Er kwam toen wekelijks een nieuwe aanmelding binnen, zegt de FLOT-student.

Jill BussemakerToen door de coronacrisis de scholen moesten sluiten, besloten middelbare scholen zelf een achterstandsproject te ontwikkelen.

Jill: “De aanmeldingen bij TopTutors namen toen ontzettend af, omdat ouders op dat moment liever voor het gratis programma van school kozen.” Nu de achterstandsprogramma's voorbij zijn omdat de middelbare scholen weer open zijn, merkt Jill dat er langzaam meer aanmeldingen voor TopTutors binnenkomen.

Voorheen kon ze helpen met het promoten van haar bijlesorganisatie. Vaak stond de student dan op een informatiemarkt op school en praatte ze met ouders. Door de coronacrisis mag ze nergens meer langsgaan en daardoor is het lastiger om nieuwe leerlingen binnen te halen. “Tegenwoordig komen er veel bij ons terecht via hun mentor.”

Prestaties gaan achteruit
De prestaties van middelbare scholieren gingen door de coronacrisis achteruit, heeft de FLOT-student gemerkt. De cijfers van de scholieren zijn lager en de concentratie is minder.

Jill vertelt dat de online schoollessen vaak maar een halfuur duren. “Ik geef zelf bijlessen van 50 minuten tot een uur. De laatste tijd merk ik dat mijn leerlingen na een halfuur weinig concentratie meer over hebben.”

Opvallend genoeg gaat het met de eindexamenkandidaten wél goed, met name die van de havo. “Je merkt het dat de scholen voor hen open zijn gebleven en dat het normale schoolse erin zit.”

Ondersteunen
TopTutors ondersteunt volgens Jill daar waar dat nodig is. “Als een school uit Amsterdam een project heeft dan kunnen ze ons benaderen zodat wij ze kunnen helpen.”

Zelf werkt ze ook mee aan zo’n project in Dordrecht en in Deventer. Ze geeft daar online les. Leerlingen worden voor zo’n project vaak aangemeld door de ouders of mentor. “Ik krijg dan de lijst met scholieren die aanwezig moeten zijn. Het gaat dan vooral om groepsbegeleiding, maar daarnaast geef ik ook individueel les.” [Sanne van der List]

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.