maart

Bijbanen vervallen, maar sommige studenten verdienen nu juist meer

Door de coronacrisis missen studenten niet alleen de lessen op school, maar vaak ook inkomsten omdat ze niet meer kunnen werken in de bar, de bediening of in een (kleding)winkel. En ondertussen moeten ze wél hun huur en vaste lasten betalen. Maar er zijn ook studenten die juist méér verdienen nu.

Cafés en restaurants zijn gesloten, veel uitzendbureaus zetten geen studenten meer in en ook winkels zijn langzaam aan het sluiten. Voor veel studenten is een bijbaan, naast hun studiefinanciering, hun enige bron van inkomsten.

Maar liefst 70 procent van de studenten heeft namelijk een bijbaan, blijkt uit cijfers van het NIBUD. Uit deze cijfers blijkt ook dat studenten gemiddeld 17 uur per week werken en 409 euro per maand verdienen. Maar wat als dat inkomen verdwijnt?

Bijbaan verloren
“Ik denk dat ik namens veel studenten spreek als ik zeg dat ik geen gigantische spaarrekening heb en dus nergens op kan Robinterugvallen”, vertelt Robin (23), student Multi Media Design in Tilburg.

“Ik werkte in een kroeg in Tilburg, die op 13 maart de deuren sloot vanwege de maatregelen. Op 15 maart zou mijn contractverlenging zijn. Dus twee dagen na de bekendmaking van de maatregelen, ben ik mijn bijbaan verloren.”

Robin hoort ook pas eind april of ze recht heeft op een uitkering. “De tegemoetkoming voor werknemers (steunmaatregelen voor bedrijven die hun omzet verliezen en waarbij ze tot 90 procent van de loonkosten van werknemers vergoeden) geldt waarschijnlijk niet voor mij, omdat ik niet in dienst was tijdens de aanvraagperiode.”

Eigen eten betalen
Ze mist de extra inkomsten enorm. “Mijn studiefinanciering – waar ik al maximaal leen – gaat bijna volledig op aan de huur. Gelukkig krijg ik geld van mijn ouders, maar dat wil je als bijna 24-jarige niet natuurlijk. Ik wil mijn eigen eten kunnen betalen.”

“Daarbij zit ik nu alleen maar thuis en wil en kan ik van het geld van mijn ouders geen lekkere hapjes kopen voor een avondje tv-kijken. Ik probeer ook goedkoper te eten en voor twee dagen te koken. Maar iets leuks doen of kleding kopen zit er nu absoluut niet in.”

Schoonmaken
Iemand die wel een spaarrekening heeft, is de 21-jarige Romy, student Commerciële Economie in EindhovenRomy. “Ik woon sinds dit jaar weer bij mijn ouders. Dat is mijn grote geluk geweest. Mijn inkomen is namelijk compleet weggevallen.”

Romy werkte in een restaurant en kon in die eerste week van de maatregelen nog wel twee dagen komen schoonmaken, maar nu is er geen werk meer. “Ik heb wél een mailtje gehad van de payroll-organisatie die de salarissen regelt, dat ze bezig zijn met werktijdverkorting. Maar vooralsnog heb ik geen inkomen nu.”

Omdat Romy thuis woont, kan ze bijna alles wat ze verdient opzijzetten. “Ik zit niet krap bij kas, omdat ik geen huur of boodschappen hoef te betalen, maar ik mis het wel om te werken. Toch ben ik blij dat ik geen baan in een supermarkt heb nu. Wél inkomen, maar ook in contact komen met zoveel mensen? Dat had ik toch liever niet gedaan.”

Distributiecentra
Waar wél werk is, naast de supermarkten, Jaimiezijn de distributiecentra. Jaimie (25) studeert voor docent geschiedenis in Sittard en is daarnaast werkzaam als vulploegmedewerker.

“Hoewel veel mensen denken dat ik nu juist meer werk heb, heb ik minder werk en maak ik minder uren. Dat komt omdat middelbare scholieren en jonge studenten ingezet worden, omdat zij nu natuurlijk alle tijd hebben en omdat ze goedkopere krachten zijn.”

Jamie heeft een contract van drie tot vijftien uur per week. “Die uren maak ik wel nog. Ik had eigenlijk verwacht juist meer te kunnen werken in deze periode, omdat onze omzet ook met 50 procent omhoog is gegaan, maar iedereen is vrij en kan werken. Zo verdienen ze méér met goedkopere krachten.”

Mise en Place
Susana (21) studeert Toegepaste psychologie in Eindhoven en woont op kamers. “Ik werk bij Uitzendbureau Mise en Place en ik word normaal gesproken ingezet bij horeca events. Maar omdat Susanaalles dicht is gegaan, heeft het uitzendbureau er zoveel mogelijk aan gedaan om andere banen te zoeken voor ons. Zo zijn ze met Coolblue in contact gekomen, omdat dat bedrijf het heel druk heeft nu.”

Van een medewerker hoorde Susana namelijk dat het tijdens de gehele crisis al drukker is dan tijdens Black Friday, één van de drukste dagen van het jaar. “Ik werk er nu sinds twee dagen en het bevalt me eigenlijk prima. Ik pak orders, scan en sorteer ze.”

“Omdat ik nu niet naar school hoef en het bij Coolblue drukker is dan normaal, heb ik juist meer werk en meer inkomen. Ik kan door de coronacrisis meer sparen, zodat ik hierna weer wat ruimer kan leven. Het kan zelfs zo zijn dat ik juist een nieuwe baan overhoud aan de crisis.” [Jacky Eickes]