COLUMN, Rens van der Vorst,
november
2023

Bij twijfel: nodig buitenlands bezoek uit

De Deense delegatie kwam op bezoek. Ik leidde ze door gebouw TQ en vertelde ze over het open onderwijs van Fontys ICT. Over studenten die écht hun talenten aanspreken. Over dingen doen die daadwerkelijk bijdragen aan een betere wereld. Over studentenstart-ups en de samenwerking met de regio. Over hoe we kunst & technologie samensmelten en hoe dat naadloos in het curriculum past. Het ging erin als knackebröd.

Ik besloot er een schepje bovenop te doen.

Ik vertelde over de belangrijkste rol van de docent: inspireren. Over studenten die gepassioneerd werken aan zinvolle opdrachten  Over precies de juiste workshops aanbieden op het juiste moment.

Het was niet helemaal waar. Het inspireren lukt zelden, studenten werken ook regelmatig lusteloos aan zinloze opdrachten en sommige workshops worden amper bezocht. De workshop ‘futuring’ moest om die reden meermaals naar de toekomst worden verplaatst.

Maar, dat maakte niet uit. Ik vertelde het éne na het andere, min of meer ware, positieve verhaal en de Denen stelden de éne na de andere vraag. Ik fantaseerde en het voelde fantastisch. Ik begon er zowaar zelf in te geloven.

Ik kan het iedereen aanraden. Voel jij je even niet goed over je werk? Twijfel je over je bijdrage aan de wereld? Je kwaliteiten als docent? Dit is je therapie: nodig een buitenlandse delegatie uit en vertel, vertel, vertel. En, vergeet niet: het is geen liegen, het is inspireren.

De Denen namen afscheid. In april komen ze terug. Deze keer met een groep van twintig.

Ik kan niet wachten.

Rens van der Vorst is technofilosoof, werkt bij Fontys hogescholen ICT en Engineering en is auteur van diverse boeken, waaronder Digitale Gremlins. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Frans F
2023
Herkenbaar dit. Soms zijn de beste programma's de minst zichtbare, omdat ze zich volledig richten op kwaliteit boven marketing. Is niet mee gezegd dat het omgekeerde dan ook automatisch geldt, hoor.
Hans Smaal
2023
Ah, nu begrijp ik hoe het komt dat wij altijd samen met de Skandinaievers in de wereldtop staan van gelukkigste landen, beste onderwijs en koffieconsumptie!
Erdinç
Hilarisch!
Jeroen
2023
Datzelfde heb ik ook na open dagen of voorlichting bij andere instituten.
MArielle
2023
Helemaal mee eens, na het geven van een rondleiding huppel ik altijd weer enthousiast naar mijn werkplek. Ik kijk dan weer met andere ogen naar 'mijn' pand. Iedere keer weer trots op de openheid van de studenten en collega's!
Richard Voddé
Mooi narratief!