Tilburg,

Bij Rockacademie loopt vandaag iedereen te glunderen

‘Overwinning legitimatie voor kunstonderwijs’

RTL4, de NOS, Omroep Brabant … alle media wisten de afgelopen weken de Rockacademie te vinden. En al die aandacht voor ‘hun’ Duncan Laurence leverde de academie ook nog even 6 miljoen views op de website op, in een week tijd. Van de schoonmaakster tot de directeur, iedereen loopt vandaag te glunderen.

Verwacht de academie ook een spurt in de aanmeldingen? “De aanmeldprocedure is net gestopt, dus dat kan ik nu niet zien”, zegt academiedirecteur Hans van den HurkHans van den Hurk. “Nu hebben we jaarlijks tussen de 350 en 400 aanmeldingen. Dat zullen er volgend jaar wel veel meer zijn. Helaas kunnen we er maar 50 van aannemen.”

Maar dat de Tilburgse Rockacademie, onderdeel van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK), in de belangstelling staat dankzij Laurences deelname aan het Eurovisiesongfestival, is wel duidelijk.

6 miljoen views
“Normaal hebben we 3,4 miljoen views op onze website in een jaar tijd. En nu 6 miljoen in een week”, zegt projectleider Roy Vinclair. Hij organiseerde zaterdag het feestje op de academie waar 120 Roy Vinclairmedewerkers van de FHK én minister Ingrid van Engelshoven samen naar het songfestival keken.

Het was een geslaagd feest, zegt hij. Na het eerste achttal artiesten ging het hele gezelschap naar het Piusplein waar na een spannende ‘jury-ronde’ de ontlading volgde toen de Nederlandse deelnemer de meeste stemmen kreeg van de televoters, waarmee Duncan Laurence winnaar van het Eurovisiesongfestival 2019 werd.

Liedje in je hoofd
Brigitte de Danschutter, secretaresse van de examencommissie bij FHK, volgde het festival doordat ze niet lekker was noodgedwongen alleen thuis op de bank. “Ik heb mijn best gedaan om alle concurrenten te zien. Duncan vond ik echt de beste. Brigitte DanschutterHet liedje zit in je hoofd en spreekt meerdere generaties aan. Ook mijn dochter van 19 vindt het goed.”

Het was volgens haar ook fijn dat hij vaak vertelde dat hij van de Rockacademie kwam. “Hij heeft hier een fijne tijd gehad en ik denk dat de Rockacademie hem ook heeft geholpen om zich als kunstenaar te ontwikkelen.”

Alles gevolgd
Ook schoonmaakmedewerker Bianca de Kraker was dit jaar extra enthousiast over het Eurosongfestival. “Ik kijk normaal niet echt, maar nu heb ik alles gevolgd”, vertelt ze.

Ze Bianca de Krakerwerkt sinds 5,5 jaar bij de FHK en roemt de gezelligheid en onderlinge betrokkenheid. “Hier binnenlopen voelt als een warm bad.” Dat Laurence won, was natuurlijk geweldig, al vond ze Zweden ook erg goed. “Ik zat bij de puntentelling aan de buis gekluisterd. Heel spannend, ook al had ik ergens wel gedacht dat hij zou winnen.”

Familiegevoel
Cateringmanager Biem Verhoeven verzorgde zaterdag samen met een collega de catering van het feestje op de Rockacademie. “De verwachtingen waren hooggespannen. Die ontlading toen hij had gewonnen, was geweldig om te zien. Iedereen stond mee te zingen.”

Behalve familiegevoel Biem Verhoevenziet Verhoeven - die pas sinds januari bij FHK werkt - ook het talent en de creativiteit op de school. “Het is erg leuk om hier te werken. Als je door de gangen loopt hoor je op de ene plek iemand drummen, er klinkt gezang of je ziet studenten balletoefeningen doen.”

Intens gevolgd
Projectleider Roy Vinclair geeft ook toe dat hij het Eurosongfestival nog nooit zo intens heeft gevolgd als nu. “Toen Duncan won, heb ik heel wat man hugs uitgedeeld, haha, zelfs aan de directeur van de Rockacademie.”

De deelname van de voormalige FHK-student aan het Eurovisiesongfestival heeft volgens hem extra bijgedragen aan de interne community building. “En het is daarbij prachtig dat hij heeft gewonnen.” [Petra Merkx]