maart

Biertje na de training, want een studentenleven heb ik nu niet

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijden. Deze week: Bram (19), eerstejaars Social Work in Eindhoven.

“Ik heb volledig online les, waar ik in het begin van het studiejaar nog één keer per week fysiek naar de opleiding mocht. Dat is niet veel. Ik heb gelukkig wel een band met mijn klasgenoten. We proberen ook af te spreken buiten studietijd. Maar omdat ik niet op kamers zit en in Tilburg woon, is dat wel lastig. En helemaal nu met deze tweede lockdown.

In mijn vrije tijd voetbal ik, want dat mag gelukkig weer. En dan drink ik daarna op het veld een biertje, want een echt studentenleven heb ik op dit moment niet.

Online les valt me wel tegen. Tijdens een online meeting kun je niet tussendoor een praatje of grapje maken. Fysiek les is zoveel fijner. Ik merk wel dat ik dingen uitstel, zoals bijvoorbeeld mijn week stage. Ik probeer die zo laat mogelijk te plannen, omdat ik het gevoel heb dat er dan meer kan. Het lijkt me ook niet zo leuk om nu stage te lopen; ik wacht dan liever. Ik heb het gevoel dat ik veel mis, maar ik ben tegelijkertijd wel een positief persoon. Ik denk constant: ik red me wel.

Als ik een voorspelling moet doen, dan denk ik dat we dit studiejaar geen volledig fysieke schoolweken meer hebben. Ik heb de hoop dat we over een maandje weer één keer per week naar de opleiding mogen. Drie of vier keer is nog toekomstmuziek.” [Jacky Eickes]