juli

Beurs voor Surinaamse studentes ICT van overleden Fontys-alumnus

In zijn testament liet alumnus Ricardo Kamperveen – die in mei 2022 op 54-jarige leeftijd overleed aan kanker – een geldbedrag na aan Fontys Hogeschool ICT. Hij bepaalde dat het legaat ten goede moet komen aan vrouwelijke studenten met een Surinaamse achtergrond. Vandaag geeft Fontys met graagte uitvoering aan deze bijzondere persoonlijke wens.

Ricardo Kamperveen“Ricardo was positief en sociaal betrokken”, zegt Graciëla Kamperveen over haar overleden broer. “Een altruïstisch persoon met oog voor de underdog. Dat hij uit zijn nalatenschap een studiebeurs creëert zegt veel over hem.”

Vanochtend ondertekende Joep Houterman de formele overeenkomst samen met Graciëla Kamperveen.

Thuis in Eindhoven
“Ricardo was vrijgezel en had geen kinderen”, vertelt zij. “Al voordat hij ziek werd, vond hij dat zijn nalatenschap een maatschappelijke bestemming moest krijgen.” Ruim een ton gaat nu in de vorm van een gift naar Fontys. “Daarmee willen we vanaf nu jaarlijks het collegegeld compenseren voor vrouwelijke studenten met Surinaamse roots.”

Dat laatste houdt verband met het persoonlijke verhaal van Ricardo, die midden jaren tachtig vanuit Paramaribo naar Eindhoven kwam. Een studie Chemie aan Technische Universiteit voldeed niet aan de verwachtingen maar bij Fontys Bedrijfsinformatica (nu onderdeel van ICT) had hij het uitstekend naar zijn zin. “Als oudere zus belandde ik al eerder in Eindhoven. Blijkbaar lag die Brabantse gemoedelijkheid ons wel. We zijn hier nooit meer weggegaan.”

In 2006 volgde Ricardo nog een cursus Journalistiek bij Fontys. “In die fase van zijn leven schreef hij veel en maakte hij gedichten.” Graciëla is trots dat een van de laatste wensen van haar broer nu in vervulling gaat. “Fijn dat we dit als nabestaanden voor hem kunnen doen. Ricardo kon heel vasthoudend zijn. Nou, dit plan van hem is er gekomen, op een manier die helemaal bij hem past.”

Blij en verrast
De eerste ICT-studente die aanspraak mag maken op het ‘Ricardo Antonio Kamperveen-Fonds’ is Arianne Xiang. “Ik las over dit nieuwe scholarship via een mail op de opleiding. Toen ik zag dat ik voldeed aan de voorwaarden, heb ik gereageerd.” Komende september begint ze aan haar derde jaar. “Ik ben heel blij met de toekenning. En verrast dat iemand dit zo maar over heeft voor een ander. Het maakt me dankbaar.”

Fontysvoorzitter Joep Houterman en Graciëla Kamperveen schudden de hand na het tekenen van de overeenkomst. Links studente Arianne die als eerste een studiebeurs mag ontvangen.Dat de beurs is bedoeld voor een student met een Surinaamse achtergrond, snapt Arianne (21). “Dat is herkenbaar - ook ik groeide op in Suriname en kwam hierheen om te studeren. Die overstap is best wennen, bijvoorbeeld qua taal en klimaat. Maar dat mannen niet kunnen meedingen vond ik eerst raar.” Ze weet echter ook dat vrouwelijke ICT-studenten – die sowieso in de minderheid zijn – wel een extra stimulans verdienen.

De blijdschap overheerst. “Best spannend om vandaag de familie van Ricardo te ontmoeten. Ik voel me vereerd dat ik deze beurs als eerste krijg. Na de kennismaking met de familie is dat waarschijnlijk nog meer.”

In totaal valt er meer dan 100.000 euro te verdelen onder toekomstige ICT-studentes met Surinaamse roots. Graciëla hoopt dat er zich na Arianne meer studentes gaan aanmelden. “De publiciteit zal vast helpen om deze studiebeurs meer bekendheid te geven.” [Jan Ligthart en Frank van den Nieuwenhuijzen]

Boilerplate

Onderstaand gedicht voltooide Ricardo Kamperveen vlak voor zijn overlijden. De regel ’39 jaar en wat maanden’ verwijst ernaar dat hij gekscherend zei geen veertig te willen worden, en zijn leeftijd voortaan op een alternatieve manier uit te drukken.

Afgeschreven en opgegeven

Ik werd afgeschreven en opgegeven,

vermoord door carcinoompje,

39 jaar en wat maanden.

Ik had meer tijd gewenst,

mij niet gegund,

tevreden met wat ik kreeg.

de piramides beklommen,

met leatherbacks gezwommen,

onder de kale woestijnnacht geslapen.

de Andes beklommen,

de jungle getemd,

Rome en Athene onveilig gemaakt.

in driesterrenrestaurants gedineerd,

lokale delicatessen verorberd,

cocktails gedronken onder de zon.

met PSV gefeest,

voor Athletico gejuicht,

het eeuwfeest van Voorwaarts gevierd.

tientallen halve marathons gelopen,

rende meerdere Meerhoven24’s,

snelde talloze malen de Zevenheuvelenloop.

Maar

ik ben afgeschreven en opgegeven,

vermoord door carcinoompje,

39 jaar en wat maanden.

Langetermijnplanning is onzinnig,

Hein zwaait onverbiddelijk,

morgen is ver genoeg.

Ricardo Kamperveen, 2022

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Anke
2023
Wat een mooi initiatief van Ricardo.
Nogmaals sterkte met het gemis van Ricardo. Lieve groet Anke (buur)
Dythiane Kapteijns
2023
Wat mooi dat het is gelukt om neef Rics bijzondere plan te realiseren. ❤️ Veel succes met je studie, Arianne!
Nedra Kamperveen
2023
Heel mooi, een geweldig mens. Graciela, papa en de overige familie mag best wrl trots zijn.
Nancy Brouwer-Halfhuid
Trots op Ric ❤️
Orsine Kapteijns - Kamperveen
Geweldig!!!
Rosally Kamperveen
2023
Super trots op mijn grote neef. Een voorbeeld boek velen. En wat mooi dat een van z’n laatste wensen nu in vervulling gaat. Succes met de opleiding en maak hem trots!
Marlène Kamperveen
2023
Wat ben ik een trotse tante van Ricardo. De jongste zus van zijn vader. Hij was een geweldig mens. Van jongs af aan wist hij hoe en wat hij wilde. Ook door zijn ziekte waarvan artsen zeiden dat hij bv. niet aan hard lopen kon doen, heeft hij bewezen ijzer sterk in zijn schoenen te staan en meermaals halve marathons volbracht.
Lieve Ricardo we missen je nog elke dag maar je leeft voort in je mooie nalatenschap. Always in our hearts ❤️??
Ciska Malaihollo-Wolff
2023
Wat een mooi gebaar van Ricardo naar zijn landgenoten. Kan me voorstellen dat zijn familie trots op hem is.