november

Betere samenleving dankzij kunst in nieuw lectoraat

Hoe kunnen kunstenaars en artistieke onderzoekers bijdragen aan een duurzame en weerbare samenleving? Dat is de hoofdvraag waar het nieuwe lectoraat Artistic Connective Practices de komende jaren aan gaat werken. Lector Falk Hübner is als kartrekker enthousiast over wat de komende tijd gaat brengen.

Het lectoraat bestaat al een jaar. Hübner begon met een kleine kring van maar vijf mensen. “Die werd groter dankzij studenten en gasten, maar tijdens het symposium dat deze week plaatsvindt, waarin het lectoraat officieel van start gaat, gaan we écht uitbreiden. We gaan een breder gesprek voeren, waarbij de inaugurele lezing meteen het begin van drie onderzoekslijnen vormt. Daarin ondervinden we hoe wij als kunstenaars en onderzoekers van betekenis kunnen zijn voor onze directe omgeving en de samenleving als geheel.”

Van die onderzoekslijnen zijn er officieus al twee gestart. “We hebben het eerste jaar vooral conceptueel doordacht wat we gaan doen en waar de notie van Artistic Connective Practices precies over moet gaan. Nu kunnen we eindelijk écht initiatief nemen en beginnen.”

Betekenisvol creëren
Hoofdmoot daarbij is collectief samenwerken, wat volgens Hübner centraal staat in het gehele lectoraat. “Kunst is ook een vorm van denken over hoe we ons tot de wereld verhouden. Hoe kunnen wij als kunstenaars een betekenisvolle relatie creëren tussen artistiek onderzoek en de samenleving? Dat laten we terugkomen in al onze projecten.”

Falk HubnerKunst is volgens de lector dan ook niet alleen leuk of creatief. Dat wordt in een van de onderzoeken met jongeren wederom beaamd. Daarin wordt gekeken wat het betekent om kunst te maken en welke keuzes daarin belangrijk zijn. “Waarom kies je bijvoorbeeld voor blauw en niet voor rood? Welke gedachtegang zit daarachter? En wat voor vorm moet blauw krijgen? Dat lijken moeilijke vragen, maar doordat we die tijdens het project beantwoorden maken jongeren werk dat echt van en voor hunzelf is. En door zelf te doen, gaan zij kunst uiteindelijk ook anders – en misschien beter - ervaren en begrijpen.”

Integreren in dagelijks leven
Ook muziek maakt deel uit van het lectoraat Artistic Connective Practices. Zo gaat een musicus drie dagen lang op residentie bij Woonzorggroep Vitalis. “Daar wordt in het begin geen muziek gedraaid, maar leggen we de focus op luisteren. Hoe luisteren we naar elkaar? Naar patiënten en naar muziek?”

Naast het onderzoek is het volgens de lector ook belangrijk dat de onderzoeksomgeving op de Hogeschool voor de Kunsten verder ontwikkeld wordt. Dat wil Hübner faciliteren en ondersteunen met het nieuwe lectoraat. “Docentonderzoekers kunnen bijvoorbeeld aanvragen indienen voor onderzoek op bepaalde thema’s zodat zij een beurs kunnen krijgen. Ook werken we aan een fysieke onderzoeksruimte waar mensen elkaar op het gebied van onderzoek kunnen ontmoeten, ideeën kunnen opdoen en delen en waar projecten ontwikkeld kunnen worden.”

Verbinding als fundament
Daarnaast is het volgens de lector ook van groot belang om met studenten het contact aan te gaan. Of dat nu studenten van de FHK zijn of van andere opleidingen, dat maakt niet uit. “Verbinding is namelijk niet alleen het thema van dit lectoraat. Het is ook de benadering en fundamentele houding die wij waarborgen. Alle soorten verbinding staan daar bij centraal, tussen wie dan ook.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Het Connective Symposium vindt op 17, 18 en 19 november plaats op de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. De inaugurele lezing met de titel ‘In Good Company. Think we must’ maakt hier deel van uit en is op 18 november te bezoeken.

Joost Heinsius
Is de tekst van de rede beschikbaar? Alvast dank