COLUMN, Rens van der Vorst,
december

Beste Fontys, ga van Instagram af

Beste mensen die veel geld geven aan goede doelen, we hebben jullie door. Beste Bill, Mark, Bono, en al die andere miljardairs en miljonairs, we trappen niet meer in jullie afleidingsmanoeuvres. We zien echt wel dat jullie heel veel geven, maar zelden minder nemen. Goed doen stelt niets voor. Minder kwaad doen, daar gaat het om.

Praat over ongelijkheid in plaats van armoede. Stel jezelf niet de vraag hoe je mensen kunt helpen, maar waarom zoveel mensen hulp nodig hebben. Stop met goede-doelen-conferenties. Praat over alles wat jullie zo rijk heeft gemaakt. Deregulering, erfbelasting, globalisering, belastingontwijking, arbeidszekerheid. Actief goed doen, dat valt in het niet bij het passief accepteren van onrechtvaardige systemen. Maar ja, beste filantropen, tegen eigen belangen ingaan is moeilijk.

Een uitzondering is Lush. Een hip bruisballenbedrijf, dat besloot om al zijn sociale media-accounts af te sluiten. Ze vinden dat de negatieve kanten van sociale media grotendeels worden genegeerd. Het maakte zelfs indruk op mijn dochter. Ze controleerde meteen Instagram.

En Fontys? We doen geweldige dingen ‘for society’, maar is dat genoeg? Nee dus, denk ik. We moeten ook durven onderzoeken waar we onterecht passief blijven. Laten we klein beginnen. Het gaat niet goed met de mentale gezondheid van onze studenten én we weten dat Instagram een slechte invloed heeft. Waarom gaan we dan niet van Instagram af?

Als Lush met 700.000 volgers en 13 miljoen euro Instagram-omzet dat durft, moeten wij dat toch ook durven? Ja toch, Fontys?

Met goede voornemens kun je niet vroeg genoeg beginnen.

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatieysteem'. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef.

sander
2021
Het argument zal zijn dat daar 'de doelgroep' te vinden is, beetje een cirkel zo.
Tijd voor een socialmedia gedragscode voor HBO's (incl de o-zo-handige Whatsapp groepen).
Ifna, studentcoach
Héélemaaaal mee eens!!
Frank Maas
2021
En er zijn alternatieve, niet commerciele, open source vervangers voor Facebook, Instagram enz. Nu lijken slechts de beroeps/alternativo´s die te kennen...
Freddy Hurkmans
2021
Ok, vaak ben ik het behoorlijk eens met de columns die je schrijft. Het komt niet heel vaak voor dat ik het ZÓ compleet eens ben dat ik letterlijk elk woord onderschrijf.

Zodra Fontys van Insta af is, mogen andere social media platformen van mij volgen.