april

Belgen bij Fontys: “Veel dooddoeners kloppen”

De Belgen bij Fontys vormen een bijzondere groep. Zij zijn ‘internationaal’ maar ook weer niet. Qua taal en historie staan ze een stuk dichter bij Nederland dan andere buitenlanders. Met alle onderlinge grappen van dien… Hoe is het voor Vlamingen om te werken of studeren in Nederland? We vroegen het vijf Belgen Vandaag deel 1: lector Steven Vos.

“We spreken niet in gemiddelden. Dé Nederlander en dé Belg bestaan natuurlijk niet, maar veel clichés kloppen.” Dat zegt Steven Vos, Sportlector bij Fontys Sporthogeschool Eindhoven. “Bijvoorbeeld dat Nederlanders opener en directer zijn. Steven Vos; fotograaf: Bas GijselhartDat merk je ook in de vergadercultuur bij Fontys. Hier worden zaken daadwerkelijk aan de overlegtafel geregeld. In België gaat dat zijdelings: tijdens een pauze of bij de borrel na afloop. Indirecter dus.”

De genoemde openheid geldt voor de hele organisatiestructuur van Fontys. “In België is het onderwijs nog erg hiërarchisch ingericht. Hier is de cultuur horizontaal en laagdrempelig, wat maakt dat studenten en docenten meer op gelijke voet samenwerken. Misschien krijg je daardoor eerder dingen gedaan.”

Vos komt ook met een op het oog verrassende bevinding: hij vindt Nederlanders warmer dan zijn landgenoten. “Op mijn werk in Eindhoven is er haast elke week wat te vieren: verjaardagen, jubilea, enzovoort. Nederlanders grijpen die momenten aan om het gezellig te maken. Daarin zijn ze ook gul, en beslist niet gierig. Dat Belgen dit minder doen, komt misschien door hun bescheidenheid.”

Soms is er spraakverwarring. “Ik gaf een student ooit een 9 voor wat ik noemde een degelijk tentamen. Volgens Nederlandse collega’s kon dat niet. Ik had ‘excellent’ moeten gebruiken want ‘degelijk’ was hier maar doorsnee. Verder kennen Belgen de uitdrukking ‘Beren op de weg zien…’ niet. Best raar, want zij zijn juist een risicomijdend volkje dat maar al te snel geneigd is zulke beren te zien.”