Tilburg,

Belgen bij Fontys (4): “Verschil is groter dan gedacht”

De Belgen bij Fontys vormen een bijzondere groep. Zij zijn ‘internationaal’ maar ook weer niet. Qua taal en historie staan ze een stuk dichter bij Nederland dan andere buitenlanders. Met alle onderlinge grappen van dien… Hoe is het voor Vlamingen om te werken of studeren in Nederland? We vroegen het vijf Belgen. Vandaag deel 4: student Marinken Van de Velde.

door Frank van den Nieuwenhuijzen
Verreweg de meeste Belgische studenten staan ingeschreven bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Marinken Van de Velde is één van die 99 - zij studeert klassieke solozang bij AMPA. Waarom koos Marinken (30) voor Nederland en Fontys? “In België volgde ik eerder de opleiding tot zangdocent. Omdat ik het allemaal te strak en schools vond, pakte dat niet goed uit. Een bezoek aan een open dag bij Fontys, gaf me een positief gevoel. Hier heb je als student alle ruimte en vrijheid.”

Een ander verschil tussen het onderwijs in beide landen: het Belgische curriculum is vooral op theorie gericht: “Feitenkennis is de norm. In Nederland hebben de lessen volgens mij een meer onderzoekend karakter. Het gaat om inzicht verschaffen in plaats van puur kennis reproduceren.”

De verhuizing naar Nederland was in het begin wennen. “Het verschil tussen beide landen is groter dan ik dacht. Nederland is een stuk relaxter. Je legt hier sneller contact dan in België. Nederlanders zijn informeler en babbelen erop los. Iets anders is dat jullie graag in oplossingen denken. Belgen zien altijd eerst de problemen en bezwaren. Daardoor zijn ze misschien wat minder spontaan.”